5 grunner til at du ikke går ned i vekt

5 grunner til at du ikke går ned i vekt

DEL
går ned i vekt

Du spiser sunn mat, du trener, du har slutta å ta med en pakke kjeks du kan spise mens du ser på serier i senga, men tallet på vekta er stadig det samme. Høres det kjent ut? Denne hodepinen skjer den beste av oss. Her er noen grunner til at du kanskje ikke går ned i vekt.

Følger ikke godt nok med på inntak av kalorier

Dette kan være vanskelig å innse, men selv sunn mat inneholder kalorier. Å velge næringsrik mat er smart, men bare fordi det er sunt betyr det ikke at du kan spise så mye du vil at det og samtidig gå ned i vekt. En salat med laks og fullkornspasta kan klokke inn så mye som 700 kalorier.

Slanking er hovedsakelig et nummer spill. Kalorier inn mot kalorier ut. Merk deg hvor mange kalorier du får i deg og sørg for å matche dette når du trener.

Spiser mat som er for god til å være sann

Spiser du ofte diverse “utrolige” snacks du har funnet i butikken? En sjokolade brownie med bare 40 kalorier, eller en stor potetgullpose med 150 kalorier. Det er mye mulig at disse tallene ikke stemmer helt.

Porsjonsstørrelse er viktig

Du har sikkert hørt dette før, men det er fordi det er viktig. Pass på størrelsen på porsjonene dine. Det står kanskje 100 kalorier foran på esken til favoritt frokostblandingen din, men sjekk porsjonsstørrelsen mot mengden du faktisk putter i bollen. Andre snacks som små sjokolader som ser ut til å være 1 porsjon er ofte merket som 2-3 porsjoner på etiketten.

0-kalori fellen

Ikke spis store mengder med “0-kalori mat”. Så lenge et produkt har mindre enn 5 kalorier per servering kan produsenten runde dette ned til 0 kalorier per servering, og servering størrelsene er ofte urealistiske. Pass deg for salatdressinger, søtningsmidler og spesielt sprayer for baking.

Unngår å telle tilbehør og annet ekstra

En spiseskje ketchup på egg og baconet ditt legger til ca 20 kalorier (og hvem bruker ikke mer enn en spiseskje med ketchup). Kanskje du bruker disse små koppene med lett krem og helmelk blanding i kaffen din? Disse har rundt 40 kalorier og så mye som 12% fett. En spiseskje majones er 90 kalorier og 10 gram fett ekstra i baguetten din. Selv om du er forsiktig med valgene du tar, er det veldig lett og glemme det lille ekstra.

Du trenger ikke å holde deg unna disse tingene, men du bør absolutt telle kaloriene de inneholder og legge dette til totalen. Hold styr på alt du drikker og spiser.