5 ting du ikke visste om kalorier

5 ting du ikke visste om kalorier

DEL
kalorier

Det er ingen hemmelighet at det å kvitte seg med noen ekstra kilo å holde de borte avhenger av kalorier inn mot kalorier ut. Det er også flere måter kalorier påvirker vekta vår. Her er fem ting du kanskje ikke visste om kalorier.

FDA tillater opptil 20% feilmargin på mat etiketter

Dette kan utgjøre stor forskjell for deg som forbruker. The Food and Drug Administration har en regel som tillater at informasjon om hvor mye av hvert næringsstoff maten inneholder kan være feil med opptil 20%.

Så hvis det står at en sjokolade inneholder 250 kalorier, kan den ha opptil 300 kalorier. Det beste du kan gjøre er å stole på instinktene dine. Om innholdet av kalorier høres for godt ut til å være sant, kan det ofte også være nettopp det.

Mat merket som fri for kalorier kan lovlig inneholde opptil 4 kalorier per servering

Vi har allerede lært at du ikke alltid kan stole på det du leser på etikettene, og dette er enda et eksempel. Ifølge FDA kan en produsent hevde at et produkt har 0 kalorier hvis det har mindre enn 5 kalorier per servering.

Du forbrenner kalorier når du ikke gjør noe

Trening er ikke den eneste måten å forbrenne kalorier på. Vi forbrenner til og med kalorier når vi sitter ved skrivebordet eller ligger på sofaen å ser på TV. Kroppen bruker energi til å utføre hverdagslige funksjoner som å puste å forbrenne mat. Antall kalorier vi forbrenner når vi ikke gjør noe er kroppens grunnleggende kaloribehov (Basic metabolic rate, BMR)

For lite kalorier kan hindre deg å gå ned i vekt

Det stemmer at å kutte kalorier å forbrenne kalorier hjelper deg å gå ned i vekt. Men det er veldig viktig å ikke kutte for mange kalorier for fort. Hvis du får i deg for lite kalorier kan kroppen din gå i sult-modus som betyr at hele kroppens forbrenningssystem går saktere fordi kroppen din lagrer fett for å spare energi.

Dette kan sette en stopper for slankingen og kan ha langtidsvirkende konsekvenser. Alle har forskjellig grenser, men det ser ut til at de fleste eksperter er enig om at et lavere inntak enn 1200 kalorier per dag er en dårlig idè.

Utstyr som måler kaloriforbrenning er som regel feil med så mye som 20%

Synd, men sant. Treningsmaskiner på treningssenteret ditt – tredemølla, trappemaskinen, spinningsykkelen osv – har ofte en innebygd kaloriteller som forteller deg hvor mange kalorier du faktisk har forbrent så langt under treningen.

I en undersøkelse fra University of San Francisco’s Human Performance Center rapporteres det at treningsmaskiner viser opp til 20% feil i hvor mange kalorier du har forbrent. Noen maskiner viste feil opp til forbløffende 42%.

Det er ingenting i veien med å bruke treningsapparater av den grunn, bare ikke belag deg for mye på tallene de viser.