6 enkle steg for en sunnere hverdag.

6 enkle steg for en sunnere hverdag.

DEL
sunnere hverdag

Å leve et sunt liv behøver ikke nødvendigvis å være vanskelig! Små forandringer kan ha store resultater. Her er 6 enkle steg for en sunnere hverdag.

Spis frokost

Hvis du ikke har hørt at frokost er dagens viktigste måltid må du ha forsovet deg. De fleste har hørt dette, men ikke alle spiser et godt måltid på morgenen.

Når du våkner opp etter en god natt søvn trenger kroppen vår ekstra drivstoff etter den lange perioden uten. Flere studier peker også mot frokost som et godt bidrag til å gå ned i vekt.

Måltidsplan

Hvis du starter dagen med en forhåndsbestemt strategi for hva du skal spise er det mindre sannsynlig at du gjør impulsive (usunne) handlinger. Her er det ikke rom for å stoppe innom favoritt gatekjøkkenet på vei hjem.

Planlegg å forberede sunne måltider hjemme i stedet for å spise en takeaway med et tilfeldig antall (ofte for mange) kalorier. Å lage lunsj for hver ukedag på forhånd kan være lurt. Skriv ned alle ingrediensene du trenger og ta turen innom din nærbutikk. Et sunt og stressfritt kosthold venter!

Inkluder proteiner og fiber i alle måltider

Det er viktig å inkludere nok av disse næringsstoffene i hvert enkelt måltid. Hvis du får i deg nok proteiner og fiber, vil du føle deg mett så lenge som nødvendig. Dermed slipper du å gå i en felle å spise godteri eller annet usunt i mellom måltidene.

Gå, gå, gå!

Det er grunn til at vi har to ben. Forskning viser at de sunneste landene i verden har en ting til felles: masse gåing. Folk fra steder som Danmark og Japan går mye mer enn en gjennomsnittlig Amerikaner.

Å gå er veldig enkelt, samtidig veldig sunt for oss. Om du sitter i flere timer hver dag enten det er i bilen eller bak pulten, kan det være vanskelig å komme i gang med å ta seg en spasertur. Se etter muligheter til å få inn noen ekstra skritt her og der.

Hold deg hydrert – drikk vann

Noen ganger har jeg lyst til å spise alt jeg har i skapet, men etter et glass vann går den følelsen for det meste helt vekk. Jeg synes at vann har hjulpet meg masse i å vedlikeholde min vekt og forskning støtter dette.

Det er vist at å drikke en halv liter vann før måltider faktisk bidrar til å gå ned i vekt. Utenom dette trenger cellene i kroppen vår vann for å fungere slik de skal.

Ta med niste

Sulten kan inntreffe når som helst, gjerne når du minst forventer det. Det er da man som regel tar dårlig avgjørelser. Unngå denne fellen slik som speideren ville gjort: Vær forberedt. Jeg har små snacks her og der. I bilen, i skuffen, i sekken også videre.

Alle basene mine er dekket. Her er det viktig å sørge for at det er sunne snacks. Ta med deg et eple på jobb, spis en proteinbar i bilen eller lignende. Det finnes masse sunt “godteri”.