6 måter å holde seg motivert

6 måter å holde seg motivert

DEL
seg motivert

Det er lett å si at du “prøver å gå ned i vekt” men det kan være veldig utfordrende å holde motivasjonen oppe. Hvis du vil se resultater, trenger du noen motiverende tips for å holde deg gående i lengden. Dette er de beste måtene for å holde motivasjonen på plass gjennom hele din vekttap reise.

Sett realistiske mål og forventninger

Vil du gå ned 10 kg på en måned? Med mindre du er med på TV-programmet The Biggest Loser, er det veldig usannsynlig at du kommer til å klare det. Urealistiske mål setter deg faktisk opp for å feile. Du ser ikke de resultatene du så for deg, og dermed forsvinner motivasjonen til å fortsette.

Hvis du leser om en diett eller et treningsprogram som lover superraske resultater, minn deg selv på ordtaket vi har hørt en million ganger før: “Hvis det virker for godt til å være sant, så er det nok det!”. Vekttap er et maraton, ikke et sprint. Varige resultater krever tid og hardt arbeid. Vær realistisk.

Ta regelmessige bilder av din suksess.

Å ha en samling av progresjonsbilder er en kjempebra måte å holde motivasjonen oppe. Å se sine egne resultater og jobbe enda hardere frem til neste bilde skal tas er en super måte å nå sine mål på.

Grunnen til at dette er så effektivt er at når du ser deg selv i speilet dag inn og dag ut er det vanskelig, hvis ikke umulig å se en forskjell. Når du ser bilder med for eksempel en måneds mellomrom vil du se klare resultater og dette er godt for hjernen. Det gir også mestringsfølelse som er veldig viktig for videre pågangsmot.

Tren på måter du liker

Hvis du hater å løpe på tredemølla er det stor sjanse for at du ikke kommer til å gjøre det. Hvis du virkelig misliker noe er det nærmest umulig å holde seg motivert og det føles som tortur.

Det finnes uendelig variasjoner av trening. Du må bare finne det som passer deg. Du kan melde deg på lokale dansekurs eller ta med venner på skogsturer. Er du usikker på hva du vil gjøre kan du gå til ditt nærmeste treningssenter og se hva som står på timeplanen.

Få en god natts søvn

Dette virker kanskje som et lite sannsynlig tips for motivasjon, men det virker. Hvorfor? Når vi er trøtte mister vi evnen til å tenke helt klart, og følelsene våres begynner å ta over. Hvem har ikke gått i skapet å funnet seg litt godteri når man føler seg nedfor? Seriøst, søvn kan være en stor grunn til at du ikke går ned i vekt.

Belønn deg selv

Hvem er ikke motivert til å lykkes mot en belønning? Finn en belønning som samsvarer med din suksess. Har du gått ned en buksestørrelse kan du for eksempel kjøpe deg en ny bukse.

Er du ekstra støl etter en hard trening? Unn deg selv en massasjetime!

Ikke vær en perfeksjonist

Kvitt deg med alt-eller-ingenting holdningen. Det er kjempedårlig for motivasjonen din. Når mål blir uoppnåelige, gir vi opp. En liten feil så kaster man inn håndkle.

Ikke vær sånn. Vær snill mot deg selv. Vi er tross alt kun mennesker. Du trenger ikke å gi opp favorittmaten din når du er på diett. Alt er greit med begrensninger. Husk dette så vil vekttapet ditt bli mye lettere.