8 Sleipe triks for å bedre fars helse

8 Sleipe triks for å bedre fars helse

DEL
bedre fars

Motiver far til å spise rett, trene, og leve godt.

Synes du at pappa burde holdt seg i litt bedre form? Du skulle kanskje ønske at han ble med å trente og spiste en mer næringsrik diett?

Eller kanskje du vil at han skal slutte å røyke. Å mase har du prøvd før, og det fungerte dårlig. Det er noen sleipe triks du kan ta i bruk for å få han far inn på sunnere baner.

Hva motiverer men til et sunnere liv?

Menn og kvinner er litt forskjellige når det kommer til motivasjon innen helse. Det er visse ting som overlapper begge kjønn, men det er veldig vanlig at menn blir mindre motivert av eksterne faktorer som kroppsvekt, kroppssammensetning, utseende og klesstørrelse.

Noen studier viser at når menn motiveres av disse faktorene er det mer sannsynlig at de har et sporadisk engasjement til de sunne vanene.

  • Mimre og gjenskap.

Var pappa med på noen sport på skolen? Gi han sjansen til å skryte av seg selv fra da han var yngre. Nå kan du be han lære deg den sporten.

  • Meld dere på et løp eller en konkurranse.

Engasjer fars konkurransedyktige side og meld dere på et maraton eller en form for konkurranse. Kanskje det er et 5 kilometer løp eller et sykkelritt i nær fremtid. Nå kan dere børste støv av syklene og legge dere i trening sammen.

  • Planlegg et eventyr.

Hvis budsjettet tillater det kan dere planlegge en aktiv ferie sammen. Dere kan trene sammen på forhånd slik at ferien blir mer moro enn slit.

  • Ta det til et teknisk nivå.

Hvis far bor langt unna eller dere har begrenset tid sammen kan du vurdere å skaffe han en fitness tracker til å engasjere han i sunnere kosthold og en aktiv hverdag. Det finnes masse gadgets til å måle alt mulig, og apper på telefonen kan dokumentere for eksempel en løperunde.

  • Bli kjent med andre personer via trening.

Når man blir invitert ut på en treningsrunde eller selv inviterer noen ut er man mer sannsynlig å holde motivasjonen oppe til å faktisk gjennomføre og fortsette. Dette er viktig. Dette gjør også treningen mer sosial og morsom, som igjen gir andre mentale fordeler som bidrar til videre motivasjon.

  • Lag sunne måltider sammen.

Studier har vist at vi spiser annerledes når man er sammen med andre. Faktisk, så gjenspeiler vi ofte spisevanene til de menneskene rundt oss.

Det sies at vi finner det givende og gjenspeile andres oppførsel. Hvis du prøver å rense opp matvanene til far kan dere skrive en ukentlig plan og spise middag sammen. Dere kan lage mat sammen i hjemmet, eller gå til en restaurant.

  • Motiver han med musikk.

Det er ingen som ikke har den ene sangen på lista som girer deg opp skikkelig. Sett opp en spilleliste med alle favorittsangene til far å sørg for at han hører på den innimellom og spesielt under trening. Dette kan vil føre til mange små episoder med adrenalin og motivasjon som over tid vil bidra til det store bildet.

  • Understrek fordeler.

Hvis far liker å spille golf med vennene sine, eller har en bilhobby å gjør mye tungt arbeid i garasjen bør du vise han hvordan et sunt kosthold og regelmessig trening kan bidra i hobbyen hans også.

Uavhengig av hvordan du velger å gå frem for å inspirere far, husk at det kommer til å bety masse for han at du også bidrar. Prøv å finn aktiviteter dere kan gjøre sammen slik at dere bygger et sterkt og sunt forhold og promoterer helse og velvære i familien.