Antinutrient Faktorer: Fytat og oksalat i vegetariske dietter

Antinutrient Faktorer: Fytat og oksalat i vegetariske dietter

DEL

Mens hele korn og grønnsaker er næringsrike, inneholder noen av dem også stoffer som reduserer absorpsjonen av mineraler. Disse stoffene, kalt «antinutritional factors», eller antinutrients, inkluderer fytat, oksalat og trypsininhibitor. Selv om det ikke er teknisk antinutrienter, kan fiber og polyfenoler også redusere tilgjengeligheten av næringsstoffer i dietten.

Antinutrients – Hva er det?

Antinutrients er giftstoffer naturlig funnet i matvarer som forstyrrer hvordan kroppene våre absorberer eller bruker næringsstoffer. Antinutrienter er ofte funnet i planter fordi de fordeler plantene på en eller annen måte – for eksempel å holde skadedyr fra å spise planten mens den vokser.

Hvetemel og korn inneholder fytat (fettsyre)

Fytat finnes i hvetekli, usyret (gjærfritt) brød, helkorn, belgfrukter og nøtter. Det binder seg til noen mineraler (spesielt sink og jern), noe som hindrer at de kan brukes av kroppen. De eneste som har problemer på grunn av fytater, er de som stoler sterkt på usyret brød.

Leafy Green Grønnsaker inneholder oksalat (oksalsyre)

Oksalat er en forbindelse funnet i grønne grønnsaker og fullkornsmat. Det hindrer kroppen i å absorbere noe av kalsium og andre mineraler i disse matvarene. Oksalat er høyest i hvetekli, rabarber, spinat, chard og beet greener. Folk som stole på kilder til kalsium, bør velge en rekke veganske kalsiumrike matvarer.

Soyabønner inneholder trypsininhibitorer

Rå soyabønner inneholder store mengder trypsininhibitor. Trypsininhibitor reduserer kroppens evne til å fordøye protein. For å stoppe virkningen av trypsininhibitor, kan soyabønner kokes, spire eller gjæres. Soy matvarer som edamame (unge umodne soyabønner), kokte hele soyabønner, tempeh og tofu er gode valg.

Alle Planter inneholder fiber

Fiber (grovfoder) kan begrense absorpsjonen av sink, jern og kalsium fra mat. Men å spise store mengder fiber er ikke kjent for å forårsake problemer hos folk som spiser et balansert kosthold, vegetarianer eller ikke.

Krydderier, te, kaffe og rødvin inneholder polyfenoler

Polyfenoler er sunne forbindelser som finnes i en rekke grønnsaker, krydder og drikker. Men fordi de kan redusere absorpsjonen av jern, anbefales det å unngå å drikke kaffe eller te med måltider.

Vegetarisk dietter inneholder også næringsstofferforbedrende stoffer

Mens antinutrienter reduserer mengden mineraler tilgjengelig fra mat, inneholder vegetariske dietter også stoffer som gjør at kroppen kan absorbere flere næringsstoffer. For eksempel øker vitamin C med jernrike plantefôr jernabsorpsjon. Så å spise en tomat eller en grønn pepper med spinat salat vil øke mengden jern absorbert i forhold til å spise bare spinat.

Noen vegetariske matvarer kan være høye i antinutrienter, men det er fortsatt mulig å få de nødvendige mineralene med balansert vegan eller vegetarisk diett.