Brenn fett uten dietter: Vekttapsløsninger fra Dr. Ginzburg

Brenn fett uten dietter: Vekttapsløsninger fra Dr. Ginzburg

DEL

Så du tror du er forpliktet til å følge en streng diett og treningsprogram for å miste vekt? Ikke nødvendigvis.

En russisk ernæringsekspert, endokrinolog og psykiater, leder av landets ledende vekttapsklinikk, dr. Michael Ginzburg, utfordrer vekttapsklisjéer som aldri ser ut til å fungere.

I sin bok The Perfect Weight Loss Program, sier Dr. Ginzburg,

«Fett er den energien vi en gang har lagret for å brenne visse livsmål som vi siden har satt på vent.»

Her er noen tips fra Russlands mest vellykkede vekttapsguru:

Å brenne fett og miste vekt, velg treningsøktene du liker

Slanking bør være behagelig, sier ernæringseksperten, og en slanker bør være glad for mat- og treningsrutiner hun bruker.

«Er du virkelig glad i å jogge? Fyller du på energi som forbedrer humøret ditt, arbeidets ytelse, og din seksualitet? Hvis det stemmer er det jogging som passer for deg, så lenge du opplever alt ovenfor. Men hvis du føler deg ingenting annet enn muskel smerte, så glem det. »

Dr. Michael Ginzburg fortsetter å fortelle historien om hans pasient som pleide å plage seg med overdreven kosthold og mosjon. Kvinnen hadde bare et dusin pund å miste, men hun pleide å stå opp klokka 6 for en to-timers jogge på stranden, etterfulgt av en annen om kvelden. Utmattet og sint, ville hun miste et par kilo, men når hun kom hjem fra klinikken sin, ville vekten komme tilbake osv.

Under en av hennes klinikkopphold besluttet pasienten å gi den en pause. Hun forlot sine timer lange treningsrutiner, og i stedet tilbrakte hele våknetiden sin igjen med en gammel skolevenn: ruslet rundt i byen, spiste hva hun fant og festet hodet av seg. Til hennes overraskelse, da hun gikk hjem, hadde hun mistet mer vekt enn noensinne uten å tenke på det selv.

I Dr. Ginzburgs mening er en glad positiv holdning til en forutsetning for et komfortabelt vekttap. Overdreven trening og forbudt kosthold resulterer i dårlig humør som igjen fører til lav muskelton og økt appetitt. »

De fleste overvektige mennesker trenger ikke appetittundertrykkende stoffer, sier Dr. Ginzburg

Bortsett fra alvorlige helsemessige forhold som diabetes eller skjoldbruskkjertel, har de fleste overvektige mennesker helt normale appetittnivåer, endokrinologen insisterer på. Imidlertid peker han på tre faktorer som kan heve appetitten utover normen:

  1. Mangel på søvn er hovedårsaken til økt appetitt. Hjernen vår oppfatter mangel på søvn som et symptom på stress og fare, så det bruker mat som et lett tilgjengelig antidepressivt middel, og lagrer det så fett som en forhistorisk reaksjon på faren for potensiell hungersnød.
  2. Menstruasjonssyklus påvirker appetittnivåer sterkt hos kvinner: Den andre fasen er beryktet for matbehov og overmåling. «Dette er helt naturlig, og løsningen er veldig enkel: planlegg noe vekttap for første halvdel av syklusen og når den er over, konsentrere deg om vedlikehold.»
  3. Alkohol er en beryktet appetittforsterker: senker blodsukkernivået, noe som resulterer i en illusjon av sult. «Du må virkelig begrense ditt alkoholforbruk hvis du prøver å gå ned i vekt,» sier Dr. Ginzburg.

For å miste vekt suksessivt, følg kroppsklokket ditt

Biologisk ernæringseksperten forklarer, det er to faser til slanking. Vi har alle perioder når vekten ser ut til å gå av seg selv, mens andre ganger ikke bare er det en kamp i seg selv. Dr. Ginzburg anbefaler at vi lytter til vår kroppsklokke og lærer å fortelle hvilken periode som er best for å miste vekt og hvilke, for å opprettholde den.

«Det er en god ide å ha to tiltaksmoduser: en som retter seg mot fettforbrenning og vekttap, og den andre, tar opp vektvedlikehold. Bytte mellom disse to modiene er mye mer produktiv enn å holde seg utmattet og halvt sultet uansett hva.

«Prøv å planlegge dagen slik at du kan nyte et kveldsmåltid eller en godbit. Vår kropp er opprinnelig opprettet slik at vi lagrer energi om kvelden og tilbringer det om morgenen, så det er kontraproduktivt å begrense matinntaket om kvelden. Kroppsklokken din og, om mulig, planlegge noe vekttap til vår og sommer når våre energi- og positivitetsnivåer er på sitt høyeste. Vinter er tid for vektvedlikehold, ikke vekttap. »

En oppskrift på sunt og godt vekttap fra Dr. Michael Ginzburg er som følger: Et positivt utsiktsuttrykk kombinert med rimelige mengder av en rekke sunne, ubehandlede matvarer (og ja, du trenger å gå lett på fett), støttet av behagelige nivåer Av favorittøvelsen din. Høres enkelt ut? Det er. Fordi, som Dr. Ginzburg liker å gjenta, «å miste vekt er så enkelt. Hvis vi ikke kan smelle, er det mest sannsynlig fordi vi har indre agendaer som krever at vi blir overvektige.»