Bytt til middelhavsdiet og livsstil.

Bytt til middelhavsdiet og livsstil.

DEL

Mer enn en diett, er det ofte referert til som Middelhavet diett faktisk en livsstil. En bytte til denne livsstilen kan gjøre deg sunnere og lykkeligere.

Helsemessige fordeler ved Middelhavet Dietten.

Middelhavs dietten er høy i vegetabilsk mat og enumettede fettstoffer, og inneholder mat som ferske grønnsaker, nøtter og fullkorn. Fisk og fjærfe omgir kostholdet som gir helsepåvirkning vitaminer, mineraler og antioksidanter. Middelhavet livsstil inkluderer fysisk aktivitet og avslappende måltider. Kvaliteten på maten er det som er viktig, ikke mengden på tallerkenen.

Forskning har vist at en bytte til denne type livsstil kan øke levetiden til livet og redusere risikoen for kroniske sykdommer, som kreft, hjerte-og karsykdommer og til og med Alzheimers. En ekstra fordel kan være tap av noen uønskede pund.

Gjør et bytte til Mediterrranean diett og livsstil.

Følg disse tipsene for å effektivt vedta Middelhavet diett:

  • Planlegge måltider fremover. I stedet for å planlegge måltider rundt kjøtt, planlegg maten rundt grønnsaker, belgfrukter og helkorn.
  • Kjøpe friske sesongprodukter. Søk ut mat som dyrkes lokalt.
  • Prøv å spise 7 til 10 porsjoner ferske grønnsaker og frukt hver dag.
  • Ta med fersk fisk og fjærfe inn i måltidene dine to ganger i uka. Begrens mengden rødt kjøtt du spiser til mindre enn en gang i uken. Når du velger rødt kjøtt, velg magre, ikke fete kutt.
  • Opprettholde sunne matvarer. Selv om nøtter er høyt i kalorier, vil en håndfull dag med mandler, cashewnøtter eller pistasjenøtter tilfredsstille sult mens de er sunne og enkle å transportere. Gulrøtter, epler og bananer gir de samme fordelene.
  • Bruk helkornsbrød og pasta.
  • Bruk olivenolje eller rapsolje i stedet for smør i matlaging og som en dukkert for brød. Se etter «ekstra jomfru» eller «jomfru» olivenoljer, som er minst behandlet og inneholder de fleste helsemessige fordeler.
  • I stedet for å bruke salt, eksperimentere med friske urter og krydder for krydder.

For å få alle fordelene som velsigne dem som bor langs Middelhavskysten, adopterer Middelhavsstilen:

 

  • Få rikelig med fysisk aktivitet. Alle skal ha minst 30 minutters fysisk aktivitet hver dag. Hvis yrket ditt ikke er fysisk, prøv å ta en tur eller sykkeltur. For de som liker det, er treningsstudioet et utmerket alternativ med en rekke fysiske aktiviteter.
  • Planlegg i tide for å spise. I Middelhavet livsstil, blir måltider ikke spist på rulle eller står ved en frokostbar. De er adstadige saker. Dekke bordet. Slå av TV-en. Vær oppmerksom på dine sanser mens du spiser. Nyt maten og det selskapet du spiser med.
  • Har ett glass rødvin om dagen.

Som du kan se, er det ganske enkelt og behagelig å bytte til Middelhavet diett og livsstil.