Dårlig mat i det nordamerikanske dietten

Dårlig mat i det nordamerikanske dietten

DEL

Med masseproduksjonen av mat for å føde en stadig voksende befolkning gjør at forbrukerne, nå mer enn noensinne, må være klar over hva de skal se etter i ingrediensene, både hva de skal spise og unngå.

Følgende er nøkkelaktørene i skammenes matliste. Noen av disse matvarene har nesten ingen næringsverdi, men det er noen på listen, skummelt som det kan være, det er ikke engang ekte mat.

Maissirup med høyt fruktosenivå

Fruktose er et sukker som finnes naturlig i matvarer som honning og frukt. Høy fruktose maissirup, derimot, er en ekstremt konsentrert form av fruktose som ikke kan finnes naturlig. Det ble opprettet av Corn Refiners Association of America for å erstatte sukker i mange vanlige matvarer som et billigere og søtere alternativ. Hva er egentlig så ille å spise litt ekstra sukker? HFCS produserer ikke insulin, og siden kroppen ikke kan bryte den ned, konverterer den lett til fett. HFCS hemmer også en kjemisk kalt peptin, en av funksjonene er at den forteller hjernen når man skal slutte å spise. Dette kan føre til overmåling som resulterer i vektøkning, diabetes, høyt blodtrykk og høyt kolesterol.

Masseproduksjon av kjøtt og meieri

Det er fornuftig at hvis et kjemikalie eller toksin kommer inn i en matkjede, vil konsentrasjonsnivåene bli høyere jo lenger opp kjeden du går. Mange mennesker er klar over høye nivåer av kvikksølv som plagrer fiskebestander. Det som ser ut til å være lave nivåer i bunnfiskene, er like for giftige kvikksølvnivåer for arter på toppen av kjeden, som delfiner og hvaler. Dette er akkurat effekten mennesker har når de bruker kjøtt og melkeprodukter. Sluttproduktet er en opphopning av pesticider, hormoner, steroider og antibiotika, noe som resulterer i kugalskap, fugleinfluensa, svineinfluensa, salmonella, E. coli og selvfølgelig kvikksølvforgiftning.

Enkle karbohydrater

Enkel karbohydrater har rett og slett ingen næringsverdi. De består av hvitt brød, hvitt mel, hvit ris, hvit pasta og hvitt sukker. Hvit mel, selv hvitt beriket mel, inneholder nesten ingen ernæringsmessige verdier fordi det meste av kornets næringsstoffer blir ødelagt under raffineringsprosessen. De beriker melet ved først å strippe det av alle næringsstoffer og deretter legge litt tilbake for å gjøre det ikke så vondt. I stedet for å kjøpe hvit, velger du hele korn og matvarer som inneholder komplekse karbohydrater som frukt, brun ris og belgfrukter.

En persons helse, energi og ofte generell lykke har mye å gjøre med dietten. Å spise mat som er næringsrik og så frisk som mulig, er en av de enkleste måtene å ikke bare forbedre helse, men livets generelle livskvalitet.