Enumettede fettstoffer kan forbedre en lav kolesterol diett

Enumettede fettstoffer kan forbedre en lav kolesterol diett

DEL

Øke mengden av enumettede fettstoffer i kostholdet ditt kan være et ekstra pluss til et allerede lavt kolesterol diett.

Kolesterol er et voksaktig stoff som finnes i lipidene eller fettene i blodet ditt. Kroppen krever en viss mengde kolesterol for å bygge sterke celler. Men for mye kolesterol kan hindre blodstrømmen i arteriene dine, og øke risikoen som lider av hjerteinfarkt eller hjerneslag, rapporterer Mayo Clinic.

En kanadisk studie publisert i Canadian Medical Association Journal viste at tilsetning av enumettede fettstoffer til et lavt kolesterol diett kan ytterligere bidra til å håndtere kolesterolnivå. Enkelumettede fettstoffer ser ut til å redusere LDL eller «dårlig» kolesterol mens de bidrar til å øke HDL eller godt kolesterol.

Den to måneder lange studien involverte 24 menn og kvinner med mild til moderat høyt kolesterol. Under fase 1 av studien ble frivillige plassert på en diett som var lav i mettet fett. Etter en måned ble deltakerne tilfeldig tildelt et vegetarisk diett som var enten lavt eller høyt i ensumettede fettstoffer.

Ved slutten av fase to hadde begge gruppene slått sitt LDL-kolesterolnivå med over en tredjedel. HDL-kolesterol hoppet 12,5% i gruppen som mottok høye mengder enumettet fett, mens HDL-nivåene i gruppen med lav enumettet var uendret. Studien ble ledet av David J.A. Jenkins, en professor i avdeling for næringsvitenskap ved University of Toronto, Canada.

Forstå kostholdsfett

Mettet fett er den primære diettårsaken til høyt kolesterol, ifølge American Heart Association (AHA). Mettet fett er hovedsakelig inneholdt i animalske matvarer, inkludert biff, bifffett, kalvekjøtt, lam, svinekjøtt, fjærfe, smør, krem, melk og ost. Plantekilder av mettet fett inkluderer kakaosmør, kokosnøtt, kokosnøttolje og palmeolje.

Enkelumettede fetter inkluderer avokado, oliven valnøtter, vegetabilske oljer som canola, oliven og solsikke samt sild, laks og ørret.

Administrere kolesterolnivåene dine

AHA anbefaler at du begrenser det totale fettinntaket til mindre enn 30% av dine daglige kalorier. Mettede fettstoffer bør ikke fylle opp mer enn 5% av kaloriene hver dag.

Å trene i 30 minutter eller mer minst fem dager i uka kan bidra til å forhindre høyt kolesterol, ifølge Mayo Clinic. Å miste overflødig vekt og holde den av kan også bidra til å håndtere kolesterolnivået.