Essensiell dietting: Kraften til protein

Essensiell dietting: Kraften til protein

DEL

Protein er grunnleggende mengde av det menneskelige kostholdet og finnes i en rekke matvarer. Protein brukes av kroppen til både å bygge og reparere muskelvev. Det er en primær ernæringsmessig kilde for kroppsbyggere, idrettsutøvere og folk bekymret for deres velvære.

Komponenter av Protein

Som andre makronæringsstoffer består protein av hydrogen, karbon, oksygen og aller viktigst nitrogen. Kväve er viktig fordi det hjelper kroppen å opprettholde en anabole eller muskelbyggende tilstand (Schwarzenegger, 1998). Noen matvarer inneholder komplett protein og tilbyr alle aminosyrene som kreves for å bygge muskler. Dette er også viktig fordi kroppen krever essensielle aminosyrer fra ytre kilder for å optimere muskelmasse. Mens kroppen produserer noen aminosyrer på egenhånd, krever det at utenfor aminosyrer fungerer effektivt. Disse «ideelle proteinfôrene» er egg, melk, fisk og ulike grønnsaker.

Beste Typer Protein

Men hva er noen av de beste kildene til protein? Kroppene våre metaboliserer og bruker ulike matvarer på forskjellige måter. Følgende informasjon fra Schwarzenegger (1998) gir mengden protein (vektprosent) og nettutnyttelse av den proteinkilden. Til slutt forklarer det hvor mye protein er tilstede i en mat og hvor mye av det kan brukes av kroppen til å bygge muskler.

Mat% Protein av vekt% Netto proteinutnyttelse

Egg 12% Protein av vekt – 94% Netto proteinutnyttelse

Milk 4% Protein av vekt – 82% Netto proteinutnyttelse

Fisk 18-25% Protein av vekt – 80% Netto proteinutnyttelse

Ost 22-36% Protein av vekt – 70% Netto proteinutnyttelse

Brown Rice 8% Protein av vekt 70% Netto Proteinutnyttelse

Kjøtt / Fugl 19-31% Protein av vekt 68% Netto proteinutnyttelse

Soyabønnemel 42% Protein av vekt 61% Netto proteinutnyttelse

Det er åpenbart at egg inneholder den største mengden brukbart protein med melk som den nest mest brukbare kilde. Det er viktig å innse at det bare fordi en mat inneholder en betydelig mengde protein, er proteinet ikke alltid brukbart av kroppen. Spesielt har ost betydelig mer protein i vekt enn melk, men melkeprotein kan bedre brukes av kroppen til å bygge muskler.

Til slutt er ikke alle matvarer de samme. Det er klart at noen er mye bedre enn andre for proteinutnyttelse. Det er en vanlig misforståelse å innta en mat som tror at det er sunt når det faktisk finnes en sunnere (og kanskje bedre mat). Det er grunnen til at det blir viktig å forstå hvilke vanlige matvarer som har betydelige mengder protein og en betydelig mengde brukbart protein. For å bygge muskler, opprettholde vekt og bygge et balansert og proteinrikt kosthold, egg, fisk og melk er førsteklasses valg og gode kilder til praktisk protein.