Farer i et kosthold med høyt sukker og salt innhold

Farer i et kosthold med høyt sukker og salt innhold

DEL

Å spise kosthold som er høyt i sukker og salt kan være farlig for helsen din, så vel som for midjen din. Hvis du har problemer med å plukke ut sunn mat, snakk med legen din eller en ernæringsfysiolog for å lære hvordan du får bedre mat valg. For bedre helse er det også en god ide å trene regelmessig så lenge legen din gir det bra. Svømming, turgåing og sykling er alle gode former for trening.

Hvilke matvarer inneholder en god del av salt og sukker?

Ifølge KidsHealth, inneholder brus, kake, godteri, kaker og søtsaft fruktjuicer store mengder sukker. Salt kan også bli funnet i mange matvarer. Ifølge MayoClinic.com bruker folk ofte overflødig salt fra ferdigpakket, bearbeidet mat. Kjøtt og skalldyr er naturlige kilder til natrium, og folk legger også salt til mat i form av bordsalt og soyasaus.

Risiko for et høyt salt, høyt sukker diett

Forbruker overflødig salt og sukker kan ha mange helsekonsekvenser. Mayo Clinic rapporterer at å spise mye salt kan øke sjansene for nyresykdom, høyt blodtrykk og slag, samt forårsake væskeretensjon i kroppen. Å spise kosthold høyt i sukker kan føre til fedme, diabetes, høyt blodtrykk og tannråte.

Betydningen av et høyt salt og sukker diett

Unge mennesker med god helse bør ikke konsumere mer enn 2300 milligram salt hver dag. Det tallet går ned til 1500 hvis du er middelaldrende eller eldre, har høyt blodtrykk, nyresykdom eller er diabetiker.

Når det gjelder sukker, anbefaler Cleveland Clinic at kvinner ikke bruker mer enn seks teskje sukker hver dag, og at menn ikke har mer enn ni teskjeer hver dag. For å få en ide om hvor mye sukker det er, inneholder en boks med vanlig brus ca 8 teskjeer.

Utvikle bedre spisevaner

I stedet for å legge på salt og kunstig sukker, prøv å lage sunnere spisevalg. Spis mer frukt og grønnsaker. Velg hele kornbrød og pasta når det er mulig. Hvis du bruker meieriprodukter, bruk fettfattige versjoner. Når du spiser kjøtt, prøv å få magre kutt når det er mulig, og ikke tilsett ekstra salt.

Advarsel

Å spise kosthold høyt i sukker og fett er dårlig for helsen og midjen din. Hvis du har problemer med å sparke dårlige spisevaner på egen hånd, snakk med legen din. Finn sunne matlagingskurser eller støttegrupper for folk som prøver å endre kostholdet.