Gikt og diett: To strategier som fungerer

Gikt og diett: To strategier som fungerer

DEL

Forholdet mellom leddgikt og diett har vært mye omstridt de siste årene. Det er gjort krav om helbredende effekter av cidereddik og honning eller skadelige effekter av poteter og paprika. Ingen av disse påstandene har blitt verifisert av forskning.

Imidlertid har det oppstått en positiv sammenheng mellom leddgikt og dietter som reduserer fett og øker kroppens antiinflammatoriske respons. Slike dietter som målretter vektreduksjon og lavere betennelse synes å redusere symptomene på leddgikt.

Leddgikt og diett som reduserer fett og vekt

Å være overvektig skaper en unødvendig byrde på vektbærende ledd som rygg, hofter, knær, ankler og føtter. Det er en logisk følelse at å holde vekt under kontroll kan ha en positiv effekt på felles bevegelse og ubehag.

Dessverre, de fleste likner vekttap med å telle kalorier og spise mindre, en situasjon som ofte skaper en ubalanse i næringsinntaket. Telling av kalorier kan føre til en diett som er lavere i kalorier, men ernæringsmessig mangelfull. Dette gjør det ikke bra for personer med leddgikt som trenger å opprettholde et balansert kosthold enda mer enn friske mennesker. En diett som reduserer fett og sukkerinntak, mens økende forbruk av frukt og grønnsaker virker best.

Nøkkelen til vektkontroll er fettreduksjon, spesielt mettet fett som finnes i animalske produkter som rødt kjøtt, melk og ost. Det er lurt å unngå transfett og mettet fett, så vel som konsumere en mindre mengde umettede fettstoffer som olivenolje eller rapsolje.

En annen måte å redusere vekt på er å kontrollere ens inntak av sukker. Sukker gir tomme kalorier som ikke har næringsverdi. Selv honning, brunt sukker og råsukker gir mer kalorier enn næringsstoffer.

En tredje måte er å fylle opp frukt og grønnsaker som ikke bare gir næringsstoffer, men også fiber og grovfoder. Mørkegrønne grønnsaker som brokkoli, spinat, kale og brusselspirer har lite kalorier, rikt på vitaminer, fiber og kreftbekjempende egenskaper. De er flotte fyllstoffer som kan bidra til å avverge uønskede sultpangs.

Leddgikt og diett som reduserer betennelse

Det antiinflammatoriske dietten har blitt spurt av kjente diettpersoner som Dr. Nicholas Perricone og Barry Sears, skaperen av Zone Diet. Forkyndelsene hevder at visse matvarer beroliger immunsystemet, og reduserer kronisk betennelse som ofte fører til hjertesykdom, Alzheimers, kreft og leddgikt.

Forskning har knyttet enkelte næringsstoffer som omega-fettsyrer i fiskeoljer og i forskjellige krydderforbindelser med antiinflammatoriske funksjoner. De demper produksjonen av kjemikalier som utløser den inflammatoriske prosessen i kroppen. Matvarer som fremmer betennelser som transfett, mettet fett (funnet i rødt kjøtt og meieriprodukter), behandlet mat og raffinerte karbohydrater (som hvitt brød og sukker) er motet. Grønnsaker og frukt oppfordres på grunn av deres antioksidantvirkning.

Så hvordan ser et anti-inflammatorisk diett ut?

Det typiske middelhavsdiet har alle egenskapene til et regime som er høyt i antioksidanter og antiinflammatoriske næringsstoffer. Følgende matvarer er stifter av denne dietten.

  • lystfargede frukter som appelsiner, epler, granatepler
  • varierte grønnsaker som løk, paprika, brokkoli, kål, spirer, eggplanter,
  • Fullkorn som brun ris og bulgur
  • umettede oljer som olivenolje
  • belgfrukter som bønner og linser
  • mørk sjokolade
  • hvitløk, gurkemeie og ingefær
  • oljete fisk
  • Fjærfe i moderasjon
  • lite eller ikke rødt kjøtt
  • nøtter, spesielt valnøtter (i moderasjon
  • redusert forbruk av raffinerte matvarer som hvit pasta, hvitt brød og ris

Det er ingen telling av kalorier i dette dietten, bare en bevisst assimilering av mat som er kjent for å redusere betennelse i kroppen.

Folk som adopterer denne dietten, mister ofte kroppsfett og vekt. Mest vesentlig, gjenvinnes også mobiliteten av ledd og lemmer og en reduksjon av smerte.

Til tross for kontroversen som omgir forholdet mellom leddgikt og diett, synes to aspekter av diettvalg å lindre symptomene på denne kroniske tilstanden: matvarer som reduserer kroppsfett og inflammatorisk respons.