Gjør karbohydrater at man går opp i vekt?

Gjør karbohydrater at man går opp i vekt?

DEL
karbohydrater

Karbohydrater kan rett og slett være forvirrende: Noen kilder hevder at å spise karbohydrater kan forhindre slanking og forårsake vektøkning; andre sier karbohydrater er diett avgjørende. Les videre for å læresannhetenomkarbohydrater.

Det er rykter der ute at å spise karbohydrater kan være skadelig for kostholdet ditt. Lavkarbodietter har gått gjennom perioder med å være super populære for vekttap. Men her er faktaene:

Karbohydrater gjør ikke at du går opp i vekt, overflødig kalorier gjør derimot

Karbohydrater forårsaker ikke øyeblikkelig vektøkning, men stivelsesholdige karbohydrater har en tendens til å være kalori-tette. Og hvis du spiser for mange kalorier fra karbohydrater vil du sannsynligvis legge på deg.

Det er et problem om kostholdet bare består av karbohydrater, men det er også problematisk hvis du hopper over dem helt. Karbohydrater spiller en viktig rolle i kostholdet ditt; de gir energi til kroppen din. Nøkkelen er balanse: USDA anbefaler at 45 til 65 prosent av en voksens daglige kaloriinntak kommer fra karbohydrater, mens resten av kaloriene kommer fra en blanding av protein og fett.

Det er et par ting å tenke på når det kommer til karbohydrater

  1. Ikke alle karbohydrater er skapt likt.

Visse karbohydrater er bedre for helsen din enn andre. Det er viktig å begrense raffinerte karbohydrater, som er utbredt i matvarer som hvitt brød og kaker. Raffineringsprosessen betyr at hele korn blir utvunnet, mye av fiber- og næringsverdien forsvinner og du sitter igjen med sukkerholdige karbohydrater og tomme kalorier.

En bedre måte å fylle ditt daglige karbohydratbehov er med komplekse karbohydrater, som finnes i mat som havre, fullkorn, bønner, grønne grønnsaker og poteter. Komplekse karbohydrater har lite sukker og har en tendens til å inneholde mye fiber. Og fiber tar lengre tid å fordøye enn andre karbohydrater, så det holder deg mett i lang tid.

  1. Selv komplekse karbohydrater kan være kalori-tette.

Så pass på porsjonsstørrelsene dine.Les alltid på etikettene og bedriv porsjonskontroll. En av mine favorittmåter å nyte kalori-tette karbohydrater med måte er rett og slett å dele opp serveringsstørrelsen med lavkalorimat slik som grønnsaker: Da får du de helsemessige fordelene av karbohydrater, samtidig som du teller få kalorier.