Høyfruktosekornsirup og barnets kosthold: Er HFCS en helsefare?

Høyfruktosekornsirup og barnets kosthold: Er HFCS en helsefare?

DEL

Kjernen til kornraffinatørens holdning er at forbrukeren som ødelegger produkter med mais sirup, er rett og slett misinformert om hvor trygg mais sirup er, spesielt i moderasjon.

Er barn moderate i sitt inntak av høy fruktose mais sirup? Og er det farlig for barnet ditt?

HFCS i barnets kosthold

Les hvilken som helst etikett, og du vil sannsynligvis finne høy fruktose mais sirup oppført som en ingrediens. Kornsirupen finnes i alt fra frokostblandinger til brød, frossen mat til krydder. Noen ganger overraskende er HFCS en komponent i såkalte «helse» matvarer som protein barer, granola og sportsdrikker. Dessverre er HFCS oftest det primære søtningsmiddelet i juice og brus, hvilke barn forbruker lett.

Mellom 1978 og 1997 økte drikkekonsumet blant ungdom i alderen 6 til 17 år 48% [J. American Dietetic Assoc., Vol. 103, er 10, p1326-31].

Tatt i betraktning HFCS-produkter er fulle av tomme kalorier med mulig samtidig reduksjon i melkeinntak og andre sunne matvarer hos barn, og ernæringen lider som regel.

Fare for HFCS

Høyfruktose maissirup har blitt involvert i alt fra tannråte til fedme og høyt kolesterol til nylig diabetes, spesielt hos små barn [ScienceDaily]. Andre studier har imidlertid kun funnet en tidsmessig sammenheng mellom HFCS inntak og økt fedme [American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, nr. 4, 537-543]. Med studier som beveger seg en retning til en annen, bør sunn fornuft seire. For å sikre barnet ditt et sunt kosthold:

Unngå HFCS når det er mulig

  • Server mat og juice i sin mest naturlige tilstand
  • Les etiketter og unngå produkter der HFCS er oppført som en av de fem første ingrediensene
  • Oppmuntre barn til å drikke melk eller vann med måltider
  • Begrens juice til en servering eller to per dag
  • Begrens inntak av godteri, kaker, sirup og krydder og brus
  • Påminn barnet ditt for å gjøre smarte valg på skolen
  • Hold frisk frukt og rå grønnsaker innenfor rekkevidde for å snacke

I hovedsak er å unngå HFCS god fornuft som det er noen reduksjon i naturlige eller raffinerte sukkerarter til inkludering av hele matvarer i barnets diett. Hvis barnet ditt spiser et balansert kosthold med hele korn, protein, melke kilder og frukt og grønnsaker, vil han ha mindre plass til å fylle opp de tomme kalorier av sukker og bearbeidet mat.

Ja, høy fruktose maissirup er et tilsetningsstoff verdig oppmerksomhet når det gjelder barnets helse. Men sunn fornuft, etikettavlesning og mat i sin grunnleggende form er nøkler for å stemple ut bekymringen