Hva betyr anbefalt daglig inntak?

Hva betyr anbefalt daglig inntak?

DEL
daglig inntak

Har du noen gang lest på etiketten til noe du har spist eller drukket? På etiketten vil du se at noe av informasjonen du leser her er basert på en 2,000 kalori diett. Det kan stå:

“Prosent daglig anbefalt inntak er basert på en 2,000 kalori diett. Ditt daglig inntak kan være høyere eller lavere basert på ditt kaloribehov.

Nyere etiketter kan inneholde noe som dette:

“Prosent av anbefalt inntak forteller deg hvor mye næringsinnholdet i en servering bidrar til en daglig diett. 2,000 kalorier daglig brukes som generelt inntak”

Hvis du bruker etikettene til å oppnå et sunt kosthold kan dette være forvirrende. Betyr dette at du skal spise 2,000 kalorier per dag? Eller er det en bedre måte å bruke denne informasjonen?

Hva er en 2,000 kalori diett?

For å kunne forsyne oss med så hjelpsom næringsinformasjon som mulig, bruker FDA (U.S Food and Drug Administration) 2,000 kalorier som et eksempel på den delen av etikettene som forteller oss om daglig inntak og prosent daglig inntak.

Dette er ikke en oppfordring til å spise akkurat 2,000 kalorier per dag. Det er heller ikke ment å bety at 2,00 kalorier er bedre eller dårligere enn en 1,300 kalori eller 2,500 kalori diett.

Så hvorfor bruker FDA 2,000 kalorier som eksempel? Gjennomsnittlig vil de fleste av oss ha et inntak av kalorier i den rekkevidden.

Ved å bruke 2,000 kalorier som et eksempel vil nærings informasjonen på mat- og drikkevarene være nyttig for et større publikum.

Hva er daglig inntak?

Daglig inntak er anbefalinger for daglig inntak av næringsstoffer basert på råd fra nasjonale helse-eksperter. En referanse til daglig inntak er ofte, men ikke alltid, nederst på mat- og drikkevare etiketter. Mindre etiketter er ikke pålagt og inkludere denne informasjonen.

Basert på daglig inntak av 2,000 kalorier bør en dag se slik ut:

  • Mindre enn 65 gram eller 585 kalorier fra fett
  • Mindre enn 20 gram eller 180 kalorier fra mettet fett
  • Minst 300 gram eller 1200 kalorier fra karbohydrater
  • Cirka 50 gram eller 200 kalorier fra protein
  • Mindreenn 2,400mg sodium
  • Mindreenn 300 mg kolesterol
  • Cirka 25 mg kostfiber

Næringsinformasjon i praksis

Hva om du ikke spiser 2,000 kalorier per dag? Er denne informasjonen ubrukelig? Faktisk ikke. Du kanbrukedenneinformasjonenpåforskjelligmåter:

  • Sammenlign matvarer.

Hvis du prøver å velge mellom to forskjellig merker eller produkter, kan du sammenligne etikettene og se hvordan hvert produkt vil bidra til ditt daglig behov.

Bare sørg for at du sammenligner mat med tilsvarende serveringsstørrelse. Se etter serveringsstørrelse eller porsjonsstørrelse på toppen av etiketten og deretter prosent daglig inntak for å se hvilket produkt som inneholder mest av de næringsstoffene du trenger og mindre av de du vil unngå.

  • Dobbel sjekk slagord som står foran på pakken.

Det står kanskje noe foran på pakken som har fanget oppmerksomheten din. Det er alltid lurt å lese på etikettene på baksiden.

Det er lett å skrive foran på pakken at produktet har lavere innhold av kalorier. Dette betyr ikke nødvendigvis at produktet har et lavt innhold av kalorier.