Hva er Paleolithic Diett?

Hva er Paleolithic Diett?

DEL

Paleo dietten, også kjent som Caveman dietten eller Neanderthin dietten, er mer av en livsstil enn en faktisk diett.

Et av målene med dietten er selvfølgelig fett tap – men kostholdet er så mye mer enn det.

Formålet med Paleo dietten er å etterligne diettinntaket ditt etter hva våre forfedre, cavemenne, ville ha spist.

Hvis du ikke har funnet ut nå, får dietten navnet fra den paleolithiske epoken. Den paleolithiske epoken begynte for 2 millioner år siden og varet til omtrent 12.000 år siden til jordbruksrevolusjonen.

Studier har vist at moderne humant DNA har forandret seg bare 0,05% fra det for mennesker før jordbrukets oppfinnelse. Forkunnerne til Paleo-dietten hevder at kroppen din ennå ikke er tilpasset for å fordøye jordbruksprodukter, og kostholdet ditt bør være rettet mot det som ble spist før landbruket ble introdusert for optimal helse.

Prinsippene til Paleo dietten

Siden kroppene våre ikke er utviklet for å fordøye oppdrettsprodukter, eliminerer paleo-dietten disse rettene mot bat fra kostholdet ditt.

Matvarer som er eliminert fra et Paleolithic diett inkluderer:

  • Korn (hvete, mais, havre, byg, rug, ris)
  • Behandlet sukker (Bordsukker, Honning, Maplesirup, Kunstige Sødestoffer)
  • Meieri (melk, ost)
  • Legumes (Peanøtter, Erter, Grønne Bønner)
  • Tubers (poteter)

På grunn av begrensningen på korn og bearbeidet sukker er mange bearbeidede matvarer ute av spørsmålet. Tross alt spiste cavemen ikke pre-pakket sukkerholdige snacks, og heller ikke du.

Meieri er begrenset fordi mange mennesker (med rette) mister enzymer som er nødvendige for å fordøye laktose etter 3 eller 4 år gammel. Kroppene våre er ikke egnet til å være livslang melk drikkere. Har du noen gang hørt om laktoseintoleranse? Melkallergi? Bare fordi vi kan drikke det, betyr ikke at vi skal.

Legumes er begrenset på grunn av deres høye lectininnhold. Lectins er et lavverdig gift som planter og dyr produserer for å holde seg fra å bli spist. Kroppene våre gjør en dårlig jobb for å fordøye lektiner, og de kan binde seg til tarmveggen din og forårsake leaky gut syndrom og føre til en redd for autoimmune lidelser. I tillegg til dette er et stort segment av befolkningen dødelig allergisk mot det mest beryktede medlemmet av legume familien – peanøtten.

Tubers er begrenset bare fordi cavemen ikke ville ha inntatt svært mange (hvis noen) i deres daglige liv.

Poteter og stivelseshodede knoller krever matlaging – det ville derfor vært vanskelig for cavemen å forberede seg. De vil trolig passere knollere og velge enklere innkjøpsmat.

Målet med Paleo dietten er å spise så nær naturlige matvarer som du kan få. Handle rundt kantene på matbutikken din – kjøtttelleren, grønnsak og fruktseksjonen. Hvis du må kjøpe pakket mat, velger du mat med enkelt ingredienser, pakket uten konserveringsmidler. Cavemen hadde absolutt ikke inntatt syntetiske kjemikalier, fargestoffer eller konserveringsmidler som ofte legges til dagens mat, og heller ikke bør du.