Hvetefri kosthold for sunt vekttap: Miste vekt enkelt ved å eliminere hvete...

Hvetefri kosthold for sunt vekttap: Miste vekt enkelt ved å eliminere hvete og gluten i brød, pasta

DEL

Leter du etter en enkel måte å miste vekt uten å sulte?

En hvetefri diett er effektiv for mange mennesker. Hvetemel er en av de vanligste matallergiene, og til og med en liten hveteintoleranse kan sabotere vekttap. Går hvetefri eller glutenfri er en sunn måte å revitalisere energi og kaste pounds raskt og enkelt.

Hveteintoleranse og vekttap

Hveteallergi er en av de vanligste matfølsomhetene i den vestlige verden. Leger og naturopater tror dette kan skyldes at hvetekornet har blitt så raffinerte og modifisert i løpet av mange år med dyrking, men årsaken spiller ingen rolle: bunnlinjen er at mange, om ikke de fleste, er litt hveteintolerante.

Denne hveteintoleransen forårsaker en rekke trivielle symptomer som legger til, alt fra daglig tretthet til humørhet til vektøkning. Og å ta hvete ut av kostholdet kan ha dramatiske endringer i alle disse områdene, spesielt i raskt og enkelt vekttap.

Milwaukee kardiolog Dr. William Davis skriver, på The Heart Scan Blog:

De fleste mennesker som går hvetefri, mister vekt, noen ganger dramatisk. De fleste føler seg også bedre: mer energi, mer våken, bedre søvn, mindre humørsvingninger. Gang på gang vil folk som prøver dette, fortelle meg at den daglige grogginess de har lidd og levd med i årevis, og ville behandle med mye koffein, er plutselig borte.

Dr. Davis anbefaler å eliminere hvete fra kostholdet helt for raske resultater. Han beskriver også virkningen som et hvetefritt diett har på å forbedre kolesterolnivået til pasientene, øke den sunne HDL og senke LDL selv hos pasienter som ikke mister vekt.

Hvetefri eller Glutenfri diett?

Noen eksperter mener at det er glutenproteinet i hvete som forårsaker problemer. Disse legene anbefaler å unngå alle korn som inneholder gluten (hvete, spelt, rug, havre og bygg) for optimal vekttap.

Glutenfri er et mye vanskeligere forslag, siden det gjør det svært vanskelig å finne brød, frokostblandinger og andre kornprodukter som er diettvennlige. Og i de fleste tilfeller er det hvetemel alene som ikke tolereres godt.

Ett alternativ er å prøve et hvetefritt kosthold i noen uker, og noter resultatene i en diettbok, før du prøver et glutenfritt kosthold i noen uker, og deretter bytter du tilbake. Gitt litt tid og eksperimenter, vil kroppen vanligvis sende klare signaler om hvilke matvarer som er trygge og som ikke er godt tolerert. Gass, oppblåsthet, energinivå og vektøkning / tap er vanligvis klare tegn etter to til tre uker (eller på mye mindre tid).

Hvetefri brød, pasta, frokostblanding og bakervarer

For de som er interessert i å prøve en hvetefri diett å gå ned i vekt, er det mange sunne alternativer til hvetemel i supermarkeder og helsekostbutikker i dag.

Det er lett å finne brød, pasta, frokostblandinger og til og med kaker og bakverk som er hvetefrie eller glutenfrie, samt kokebøker av hvetefrie oppskrifter som bruker alternative korn som:

  • Spelt
  • Rug
  • Bygg
  • Bokhvete
  • Amaranth
  • Kamut

Glutenfrie korn er også populære, inkludert alternativer som:

  • Mais
  • Ris
  • Soy
  • Quinoa

Mel og korn som bør unngås på en hvetefri diett inkluderer:

  • Hvit mel
  • Bakverksmel
  • Fullkornsmel
  • Hirse
  • Couscous
  • Stavet – nært knyttet til hvete, så noen foretrekker å unngå det, mens andre tolererer stavet godt

Alle disse alternative kornene tilbyr måter å oppnå sunn vekttap enkelt, naturlig og enkelt ved å unngå hvetemel i matvarer.