Hvordan kalkulere kaloribehov

Hvordan kalkulere kaloribehov

DEL
kalkulere kaloribehov

Hvor mange kalorier trenger jeg?

Hver diett bør starte med grunnleggende spørsmål om kalorier. Til å begynne med bør du vite hvor mange kalorier du trenger hver dag. Det høres enkelt, men avhengig av metoden du bruker for å få antallet ditt, kan du få forskjellige svar. Så hvordan vet du hvilket antall som er riktig?

Det er forskjellige måter å kartlegge ditt kaloribehov på. Du kan få et raskt estimat på nettet eller en mer spesifikk (og dyr) test utført i et laboratorium. Det er fordeler og ulemper ved hver metode. Den beste metoden for deg avhenger av målene dine, hvor mye penger du vil bruke, og din tilgang til ulike helsetjenester.

Se på disse fem metodene for å kartlegge dine kaloribehov og vurdere fordeler og ulemper for deg selv.

Online kalkulatorer

Enkle online kalkulatorer kan gi et raskt og enkelt estimat av antall kalorier du trenger å vedlikeholde for å gå ned i vekt. For å få den mest nøyaktige mengden må du vite din nåværende vekt, høyde og målvekt. Du må også kartlegge ditt daglige aktivitetsnivå.

Tallet du sitter igjen med fra disse kalkulatorene, er vanligvis basert på Harris-Benedict-formelen for å bestemme basal metabolsk hastighet. Formelen er allment anerkjent av eksperter som et rimelig estimat for daglig kaloribehov.

Det er imidlertid bare like nøyaktig som informasjonen du oppgir, og svaret er basert på generelle retningslinjer. Daglig aktivitetsnivå varierer for eksempel meget fra person til person, og det er ingen måte for en enkelt formel å nøyaktig forutsi den metabolske effekten av ditt spesifikke aktivitetsnivå.

Planlegg måltidene dine på forhånd

En av de enkleste måtene å fastslå kaloribehovet ditt er å skrive en diett-bok for kostholdet ditt. Før du starter en diett, ta en ukes tid til å evaluere ditt nåværende kaloriinntak.

Ikke gjør noen endringer i kostholdet ditt, bare skriv ned alt du spiser og antall kalorier i hvert produkt. Du bør gjøre dette når vekten din er stabil og din daglige aktivitet er det den typisk er.

Etter en uke med dette, legg til totalt antall kalorier for hver dag og del på syv for å få et gjennomsnittlig daglig kaloriinntak.

Dette bør gi en generell retningslinje for antall kalorier kroppen din trenger for å opprettholde sin nåværende vekt. For å gå ned i vekt, må du redusere det antallet med omtrent 500-600 kalorier per dag.

Bruk aktivitetsmålere

Aktivitetsmålere er i hovedsak høyteknologiske mat- og aktivitetslogger. De samler inn og tolker et utvalg av data på telefonen eller PCen din. De mest vanlige enhetene måler trinn per dag og aktivitetsnivå.

Når du logger måltider, beregner de også inntak av kalorier, fett, karbohydrater og protein. Programmet beregner antall kalorier du trenger.

De fleste enheter sitter på håndleddet – men det finnes flere merker som nå gir flere alternativer.