Hvordan telle kalorier for å gå ned i vekt

Hvordan telle kalorier for å gå ned i vekt

DEL
telle kalorier

Lære å telle kalorier er et viktig steg for å seire i kampen mot overvekt og fedme. Kaloritelling er enkelt og effektivt. Hvis du vil gå ned i vekt å holde kiloene av er det viktig å opparbeide denne ferdigheten.

Første steg i å telle kalorier er å forstå hva kalorier er og hvordan det påvirker din vekt. Kroppen bruker energi fra kalorier til å utføre alt fra biologiske funksjoner til å skrive på mobilen eller løpe en runde rundt nabolaget.

Alle har et visst antall kalorier de må ta inn for å vedlikeholde vekta. Hvis du spiser mindre kalorier enn det du trenger, eller forbrenner masse kalorier på trening, vil du gå ned i vekt.

Finn ut hvor mange kalorier du trenger

Det er mange måter å finne ut antall kalorier du trenger hver dag for å vedlikeholde din nåværende vekt.

En metode er en matematisk formel oppkalt etter Harris Benedict. Det er en formel som bestemmer hvor mange kalorier du trenger basert på ditt kjønn, vekt og aktivitetsnivå.

Formelen regner ut totalt antall kalorier du trenger for utføre basis, livsnødvendige funksjoner som blodsirkulasjon, pust, celleproduksjon osv. Du kan også bruke kalkulatorer fra USDA’s “SuperTracker Program” for å fastslå ditt nødvendige daglig inntak av kalorier.

Når du vet hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde din nåværende vekt kan du sette opp dine egne mål for inntak av kalorier for å gå ned i vekt. Det er opp til deg hvor mange kalorier du kutter ut fra din daglig diett.

Eksperter mener at det krever en forbrenning av 3500 kalorier for å gå ned rundt en halv kilo. Du kan tenke at du må kutte 500 kalorier per dag for å gå ned en halv kilo per uke.

Hvis du ønsker å gå raskere ned i vekt kan du kombinere trening og et sunt kosthold for å nå et kutt på 1000 kalorier for å øke resultatet til en kilo per uke.

Kartlegg ditt daglig inntak av kalorier

Neste steg er å kartlegge ditt daglig inntak av kalorier. Et godt tips er å lese etiketten på alle mat og drikkevarer du handler. Etiketten er til for å hjelpe deg å identifisere hvor mange kalorier varen inneholder.

Bruk apper og andre verktøy for å telle kalorier

Det kan være mye bry å telle kalorier i hvert eneste produkt og måltid hver eneste dag. Du kan telle ditt daglig inntak av kalorier ved hjelp av diverse sider på internett og apper til din mobil.

Ta en tur innom din app butikk å søk etter caloriecounter for eksempel. Om du ønsker å ikke bruke mobil eller data kan du enkelt og greit bruke penn og papir metoden. Å skrive matdagbok er en billig og enkel måte å telle kalorier på.

Gå over dietten din så ofte som mulig for å finne flere måter å optimalisere ditt inntak av kalorier. For eksempel, om du overskrider ditt daglig inntak med 100 kalorier kan du kutte ut en boks med brus for eksempel.

Det er viktig at du identifiserer og kartlegger det du spiser slik at du kan sørge for at du spiser det som er sunnest. En diett som inneholder magre proteiner, frukt, grønnsaker, fiber, og litt fett vil gi deg de næringsstoffene du trenger for å vedlikeholde en sunn og sterk kropp.