Hvorfor er søvn viktig for slanking?

Hvorfor er søvn viktig for slanking?

DEL
søvn

Lær å sove bedre for å gå ned i vekt.

Å gå ned i vekt er som å konstant gå i motbakke. Så hvis du ikke får en god natt søvn blir utfordringen mye tøffere. Du vil ikke ha energi til å trene eller tilberede sunn og skikkelig mat hvis du allerede er utmattet.

Hvordan sove bedre for å gå ned i vekt

Hvordan kan vi forbedre kvaliteten av søvnen vår? Her er noen hjelpsomme tips for å sove bedre, lade batteriene og føle seg mer uthvilt.

  • Evaluer omgivelsene dine.

Hvis du ikke får har mulighet til å sove 8 timer hver natt, fortvil ikke. Det er ikke bare kvantitet som er viktig når det kommer til søvn. Kvaliteterogsåviktig.

  1. Minimer distraheringer slik som lys og lyd fra TV.
  2. Ikke lad telefon og lignende ved siden av sengen. Det skaper en ubevisst distrahering.
  3. Invester i en ordentlig god madrass for å oppnå best mulig omgivelser for søvn.
  • Ikke spis rett før du legger deg.

Hvis du har lyst på en liten snack sent på kvelden anbefales det at du dropper dette og heller velger å sove for å lade opp batteriene igjen. Man overspiser veldig ofte når man er trøtt. Så hvis du virkelig trenger noe å spise, og det er sent på kvelden, kan ta du ta deg en liten skål med havregryn eller noe lignende. Dette er mer kompliserte karbohydrater og vil holde deg tilfreds mye lengre enn litt godteri ville ha gjort.

  • Respekter dine egne søvnvaner.

Hold deg innenfor dine egne retningslinjer når det kommer til å lade batteriene. Dette kan bety å endre daglige rutiner som for eksempel trening. For noen kan det være ødeleggende for en god natts søvn å trene på kvelden, mens for andre er det helt umulig å presse inn en økt på morgenen.

Nøkkelen er å finne ut hvilken livsstil som passer deg selv. Ved å lære deg å sove bedre vil du kjenne at du har mer energi til overs som du kan investere i andre aspekter av din helse. Snart vil du se at apetitten — og pysjamas størrelsen din — endrer seg.

I 2010, viste et studie at personer med høyere nivå av hormonet ghrelin har mye større sjanse for å kjenne behov for godteri og fastfood. Forskeren Tony Goldstone, MD, Ph.D foreslo å finne en medisin som kan blokkere ghrelin og på den måten hjelpe personer å gå ned i vekt. Et annet studie har også vist at søvn kan hjelpe til å redusere ghrelin.

Er det ikke mye bedre å ta seg et par timer på øye, i stedet for å spise en pille. Et studie fra Louisiana State University fant ut at søvn, stressreduksjon og trening hjelper til å redusere både ghrelin og godtesjuken som medfølger. Kort fortalt så leder tretthet og mangel på søvn til overspising. I de aller fleste tilfeller overspiser man på usunn mat.