Hvorfor kaloribehovet for menn og kvinner er forskjellig

Hvorfor kaloribehovet for menn og kvinner er forskjellig

DEL
kaloribehovet

Hvis du er en mann som prøver å passe på vekten, er det lett å bli frustrert av all informasjonen om kalorier som florerer rundt oss. Mye er fokusert på kvinner og deres energibehov. Men hva med kaloribehovet til menn?

Kaloribehov for kvinner og menn

Kalorikalkulatorer er mest nyttig når du prøver å finne ut hvor mange kalorier du bør spise per dag. Nesten alle kalorikalkulatorer tar hensyn til kjønn, vekt og aktivitetsnivå. Hvorfor? Fordi en manns kropp generelt vil trenge mer energi (i form av kalorier).

Menn har generelt mer muskelmasse enn kvinner. De ekstra musklene krever mer energi. Og menn er vanligvis høyere enn kvinner. Den ekstra høyden fører til økt kaloribehov for menn.

Men selv i like store kvinner og menn, trenger menn ofte flere kalorier. Menn har generelt større lungekapasitet, noe som gjør at de kan jobbe hardere under trening og fysisk aktivitet, og dette krever flere kalorier å opprettholde.

Dine spesifikke kaloribehov varierer, og derfor er det nyttig med kalorikalkulatorer. For eksempel vil en gjennomsnittlig høyde, 32 år gammel mann som veier 70 kg og er moderat aktiv, trenge om lag 2600 kalorier for å opprettholde sin kroppsvekt. Kaloribehovet må naturligvis legges om før å øke eller redusere vekt.

Hvor mange kalorier trenger menn per dag for å opprettholde vekt?

For å opprettholde vekten din, vil du spise nok mat til å møte dine daglige energibehov. Hvis du ikke spiser nok kalorier per dag, vil kroppen brenne fett og muskelmasse. Hvis du spiser for mange kalorier per dag, vil kroppen din lagre ubrukt energi som fett.

Som nevnt tidligere kan du bruke kalorikalkulatorer for å finne ut hvor mange kalorier du brenner hver dag.

Her er noen eksempler på hvor mange kalorier du bør spise for å vedlikeholde vekt. Eksemplene er basert på en moderat aktiv mann med gjennomsnittlig vekt og høyde. (170 cm og 75 kg)

  • En 20 år gammel mann bør spise ca 2800 kalorier per dag
  • En 30-årig mann bør spise ca 2728 kalorier per dag
  • En 40-årig mann bør spise ca 2651 kalorier per dag
  • En 50-årig mann bør spise ca 2573 kalorier per dag
  • En 60-årig mann bør spise ca 2496 kalorier per dag
  • En 70-årig mann bør spise ca 2418 kalorier per dag
  • En lett aktiv 80-årig mann bør spise ca 2076 kalorier per dag

Hvis du er stillesittende eller mindre aktiv, behøver du å spise færre kalorier per dag for å opprettholde vekten din.

Vi kan føle at antall kalorier man trenger avtar med alderen. Etter hvert som vi blir eldre, forandres stoffskiftet vårt og vi trenger ikke like mye mat (energi). Vi blirvanligvismindreaktivenår vi blireldre.