Kosthold for å redusere kolesterol og bekjempe aterosklerose

Kosthold for å redusere kolesterol og bekjempe aterosklerose

DEL

Aterosklerose er herdingen av arteriene på grunn av en akkumulering av kolesterolholdig plakett. Disse plakkene tetter blodstrømmen til hjertet, og dermed resulterer i CHD eller hjerte-karsykdom.

Hva forårsaker aterosklerose?

Plakkformasjon begynner med skade på foringen av arteriene. Skader oppstår på grunn av skade fra de frie radikaler. Når arterien har blitt skadet, tiltrekker området trombocytter og monocytter som holder seg til det skadede området. De frigjør vekstfaktorer og stimulerer plakkdannelse og akkumulering av kolesterol.

Høye nivåer av serumkolesterol, røyking, høyt blodtrykk, fedme, diabetes og dårlig fysisk trening er viktige bidragende og utløsende faktorer.

Hva er symptomene på aterosklerose?

Oftere enn ikke, atherosklerose og forhøyede nivåer av kolesterol viser ikke noen tegn eller symptomer. De kalles den stille morderen.

Eventuelle symptomer som svimmelhet, angina, kvalme eller tretthet kan bli tydelige.

Kosthold for å senke kolesterolnivået

De viktigste anbefalingene for å holde kolesterolnivåene i sjakk er som følger:

  • Eliminer mettet fett, transfett og kolesterol fra kostholdet. Hold deg unna rødt kjøtt, eggeplomme, helmelk og dets produkter, fettete mat, chips, kaker, kjeks og behandlet mat.
  • Øk inntaket av hjertevennlige, enmettede fettsyrer ved å spise valnøtter, mandler, pistasjenøtter, hasselnøtter og sesamfrø.
  • Saltrestriksjon spiller en viktig rolle i forebygging av CHD. Det bidrar til å redusere blodtrykket og reduserer risikoen for hjertesvikt.
  • Øk inntaket av fiber. Fiber har kraftige kolesterol-senkende egenskaper og er beskyttende mot atherosklerose. Det hjelper i eliminering av kolesterol via avføring. Havre, hel hvete, pulser, belgfrukter, frukt og grønnsaker bør konsumeres liberalt.
  • Kutte ned på raffinerte matvarer. Hvit mel og sukker gjør alvorlig skade på systemet. De er uten fiber, mineraler, vitaminer og antioksidanter, og dermed øker risikoen for CHD.
  • Omega-3 fettsyrer beskytter hjertet. Valnøtter, linfrø og fisk (eller et fiskeolje supplement, for å unngå vanlige forurensninger funnet i fisk) er gode kilder til omega-3 fettsyrer. Aterosklerose er knyttet til en diett som er mangelfull i omega-3 fettsyrer.

Etter dette handlingsforløpet vil det bli vist en betydelig forbedring i lipidprofilen. Videre krever kolesterolkontroll og forebygging av hjertesykdommer en tverrfaglig tilnærming. Programmet integrerer riktig spising, passende diett, regelmessig mosjon, en sunn livsstil og optimal stresshåndtering.