Kostholdsplaner Som Jobber Mot å Bli Glutenfri

Kostholdsplaner Som Jobber Mot å Bli Glutenfri

DEL

Justere til en lav gluten diett plan betyr å endre livet ditt. Å gå ut for å spise, for eksempel, vil alltid være et problem, spesielt når det gjelder kryss forurensning problemer. Selv pommes frites på fastmat restauranter er ikke trygge fordi mange steder koker dem i samme olje som de lagker alt annet i, noe som kan føre til at du blir veldig syk.

Det betyr at du må begynne å ta ansvar for din egen ernæring og helse, ved å fundamentalt endre hvordan du ser på mat. Dine spisevaner må endres, og begynner med å lære å lage mat med lavt gluten.

Utvid den Kulinariske Opplevelser

Den beste delen om å finne oppskrifter som er naturlig glutenfri, er at du vil utvide dine kulinariske opplevelser betydelig. Visse typer mat er mer sannsynlig å bli laget uten ingredienser med glukose, inkludert thailandsk mat, sørlige indiske retter og ekte meksikansk mat.

Rist opp måltidsvanene dine – bokstavelig talt – ved å eksperimentere med glutenfri breading for kylling, fisk eller til og med grønnsaker. En jevn blanding av masa og mais måltid kombinert med sort pepper og krydder salt vil gjøre en svært velsmakende breading. Bruk et eggvask på kjøttet eller veggene for å hjelpe stekepinnen og deretter stek i litt olivenolje. Ulike krydder kan fremkalle en rekke spisesteder i verden – bruk fiskesaus, sesamolie eller ingefær til en asiatisk smak eller koriander, fennikel og sitron for middelhavsmat. Disse smaker og matlagingsmetoder kan utvides til omrøring yngel. Lag din egen eller oppdag glutenfrie sauser og marinader som de som er laget av San-J.

Glutenfri Medisinering og Andre Gluten Skjulesteder

Medisiner blir bedre om å bruke maisstivelse i stedet for gelatinisert hvetestivelse, men noen generiske reseptbelagte medisiner bruker fortsatt hvetestivelse. Sørg for å gi legen din og apoteket ditt beskjed hvis du har celiacias sykdom eller annen følsomhet for gluten og spesifikt spørre om hvilken type medisin du kjøper. Hvis legen eller apoteket ikke kan ta opp dine bekymringer og fortelle om medisinen din er trygg, kan det være verdt å se på en annen mening.

Gluten gjemmer seg i merkelige steder. Soyasaus, grillsaus, frokostblandinger (spesielt alt søtet med bygg malt, inkludert ris Crispies, selv om Rice Chex og Corn Chex er nå glutenfri), bindinger i bearbeidet mat og ulike smaker kan alle ha skjult gluten.

Selv når du leser etiketter kraftig, er det mulig å bli syk på grunn av kryssforurensning og skjult glukose. Imidlertid krever Food Allergen Labeling og Consumer Protection Act pakkede matetiketter for å liste opp forekomsten av visse allergener, inkludert hvete. Imidlertid inneholder produkter med rug, bygg og malt gluten, men er ikke alltid så klare. Ifølge Vanessa Burgess, forfatteren av The Gluten Free Pantry (AuthorHouse), kan gluten finnes i modifisert matstivelse som ikke har en mer spesifikk kilde, MSG, candy, ris sirup, karamellfarging, dekstrin, hydrolysert vegetabilsk protein og Selv i limet du slikker for å lukke en konvolutt.

Erstatning For Korn

Rice, quinoa, bokhvete, hirse og amarant er ikke hvetekorn, men brukes ofte som om de er i den kulinariske verden. Du finner dem i dine glutenfrie brødblandinger og kan bruke dem som erstatning for pasta i andre retter.

Det er stoffer i mange av de kornene som blir referert til som gluten, men de er ikke like gliadin i hvete, så til tross for navnet forvirring, er de ikke et problem for personer som har celiacsykdom. Men mennesker med glutenintoleranse som også har problemer med andre korn, kan ha Crohns sykdom også. Ta kontakt med legen din dersom følsomheten strekker seg lenger enn hveteprodukter.

Lav Glykemisk Smørbrød

Corn tortillas kan være den mest allsidige maten som et glutenfritt kosthold kan dra nytte av. Tortillas kan brukes til å lage

  • Smørbrød: Varm i en støpejernspanne, spred litt olivenolje på oversiden, snu den når tortilla begynner å boble og dryss stekt ost etter flippen. Når osten smelter, er den ferdig. Tilsett kjøtt, fikseringer, krydder og fold.
  • Holdere til pølser: Legg i paprika, løk, mat og andre ønskede krydder.
  • Mini-pizza: Legg litt olivenolje på bunnen av tortillaen når du kokker den i støpejernspannen slik at den blir skarp istedenfor å brenne.
  • Crepes: Coat tortillaen med kanel og smør og stek forsiktig siden smør brennes ved langt lavere temperatur enn olivenolje. Legg til ønsket fyll.