Kostholdsvalg kan forårsake lavt blodsukker: Håndtering av ikke-diabetesrelatert hypoglykemi

Kostholdsvalg kan forårsake lavt blodsukker: Håndtering av ikke-diabetesrelatert hypoglykemi

DEL

Når hypoglykemi slår, føler du svimmel, hjernen svever over, du begynner å føle deg rystende og irritabel.

Kort sagt, du føler deg syk og du må spise. Men for å kunne opprettholde et jevnt nivå av blodsukker og bryte seg fri fra pendulen av høyder og nedturer og alle de medfølgende symptomene, trenger du en stabil, langsiktig plan.

«Hvordan og hvorfor» av hypoglykemi

Hypoglykemi er brakt av bukspyttkjertelen som frigjør for mye insulin som respons på et høyt nivå av glukose i blodet. Dette medfører at blodsukkernivået blir for lavt. Vanligvis frigjør insulin for å bidra til å modulere glukosenivåer i blodet. Glukose kommer fra karbohydrater som brytes ned i enkle sukkerarter under fordøyelsen og slippes ut i blodet.

Gitt det typiske amerikanske kostholdet, som er høyt i karbohydrater og sukker, er det ikke vanskelig å sette blodsukkernivået av-kilter. Disse karbohydrater inkluderer brød, frukt og grønnsaker, samt kaker, overbehandlede snack matvarer, godteri og alkohol.

Administrere hypoglykemi

En lege kan hjelpe deg med å finne ut hva den underliggende årsaken er som fører til blodsukkersvingninger, utelukke diabetes og avgjøre om du har reaktiv eller fastende hypoglykemi.

For reaktiv hypoglykemi, årsakene til hvilke blir diskutert, kan du klare det ved å spise mindre måltider oftere. Du må eksperimentere med det som fungerer for deg, men det anbefales å spise noe om hver 3. time.

Velg mellom en rekke matvarer, og når du velger karbohydrater, sikter du etter de sunneste. Disse ville være korn og brød som er høye i fiber, for eksempel brun ris i stedet for hvit ris. Vanligvis bør alt som er behandlet, eller «beriket», unngås fordi fiberen vanligvis har blitt fjernet ut av det.

For hjelp til å velge de beste matvarene for å holde blodsukkernivåene modulert, bruk den glykemiske indeksen som referanse. Det rangerer mat i henhold til hvor raskt de blir fordøyd og fører til den spissen i insulinproduksjon når for mye glukose er i blodet. Mål for lave GI matvarer, ettersom de fordøyes langsommere og bare forårsaker et blip i glukose nivåer i motsetning til et smell.

Den glykemiske indeksen kan også bidra til å planlegge balansert mat. Hvis du skal spise noe som er oppført som et høyt GI karb, kan du velge et lavt GI karb til å følge det, noe som vil bidra til å balansere effekten på insulinproduksjon. Dette er spesielt godt rundt ferien og for å gå ut på middag, når måltider pleier å være mer karbohydrat-tunge.

For fastende hypoglykemi, som kan være forårsaket av alkohol, visse medisiner, sykdommer og hormon ubalanser, er det viktigste du kan kontrollere, å unngå alkohol. En lege vil kunne gi deg råd om hvorvidt medisiner eller hormonnivåer bidrar til blodsukkernivået.