Kosttilskudd av linfrø: Fiber, antioksidanter og Omega-3 fettsyrer, alt i ett lite...

Kosttilskudd av linfrø: Fiber, antioksidanter og Omega-3 fettsyrer, alt i ett lite frø

DEL

Det finnes flere typer næringsstoffer som linfrø inneholder. De som fremmer bruken av dem, mener også flere at det finnes andre fordeler som ikke nødvendigvis har blitt bevist av vitenskapen.

Den beste måten å få disse næringsstoffene på er å male dem før de legges til mat.

Ernæringsmessige fordeler av linfrø

Disse er bare noen av de påviste kostholdene ved å spise linfrø:

  • Sunt for hjerte: ​​Det er 1,6 gram hjerte-sunn omega-3-fettsyre i bare en spiseskje av finmalt linfrø, ifølge nutritionist Katherine Zeratsky med Mayo Clinic. Omega-3 fettsyrer senker LDL-kolesterol og totalt kolesterol, og kan også bidra til lavere blodtrykk og blod triglyseridnivåer.
  • Fordøyelseshelse: Høyt fiberinnhold i linfør eller linfrømalt lindrer forstoppelse og er bra for total fordøyelsessykdom. Forskning indikerer linfrø kan også hjelpe de som lider av diabetes og Crohns sykdom eller kolitt. Deltakere i en studie utført av University of Toronto hadde 28% lavere blodsukkernivå en time etter at de spiste i forhold til en testgruppe som spiste vanlig brød. Oljen som finnes i linfrø, antas å ha en helbredende effekt på inflammet tarmforing.
  • Antioksidanter: Linfrø inneholder en antioksidant som kalles lignan, en type fytoøstrogen som hjelper kroppen med å bekjempe sykdommer som kreft. Antioksidanter finnes i flere matvarer som bær og nøtter. Linfrø er en enkel måte å legge til disse friske stoffene i kostholdet.

Andre fordeler av linfrø

De som fremmer linfrø hevder det gir de som spiser det mer energi og induserer et beroligende humør. Det kan også bidra til å regulere nivået av blodsukker og bidra til å redusere betennelse forårsaket av leddgikt og lignende forhold. Det er også påstått å være en fordel for immunsystemet og kroppens metabolisme.

Måter å bruke linfrø på

Linfrø finnes i mange tilberedte bakevarer, frokostblandinger og andre produkter. Men ernæringsmessige fordeler er ubetydelige hvis frøene ikke er malt. Det menneskelige fordøyelsessystemet er ikke i stand til å nedbryte hele linfrø, som går gjennom ufordøyd.

Slipe dem er måten å frigjøre de mange ernæringsmessige fordelene slik at de kan absorberes av kroppen. En gang bakken kan det resulterende linfrømalt legges til mange bakevarer og andre matvarer for å gi tilnærmet ernæring.

Linfrø, En av Naturens Superfood

På grunn av alle disse fordelene bør linfrø være i nesten alles kosthold, i stedet for å bli henvist til helsekostbutikker. Det er så lett å legge til i et bredt utvalg av mat, noe som gjør det til et anbefalt stift for alles kosthold