Lær deg å godta feil du gjør underveis

Lær deg å godta feil du gjør underveis

DEL
feil

Så du gav inn å spiste et kakestykke (eller to). Eller kanskje du hoppet over trening et par dager på rad. På dette punktet føles det kanskje ut som om du har gjort noe alvorlig i henhold til planen din, så derfor er det viktig å få et realistisk overblikk, ikke bare over deg selv, men hvordan du handler videre.

Negative tanker er oppskriften på diett-katastrofe. Om du tenker dårlig om deg selv og kjefter på deg selv i tankene dine tar det ikke lang tid før du begynner å tro på at du ikke har det som skal til for å nå målet ditt.

Forstå sårbarhetene dine

En del av å akseptere feil eller glipper i programmet eller målet ditt er å forstå at alle har sine egne svakheter. I stedet for å benekte en svakhet og en feiltagelse vil det å anerkjenne de områdene hvor du kunne vært sterkere være en mye mer effektiv løsning.

Fokuser på å endre en vane om gangen

Effektiv vektkontroll handler om å forplikte seg til sunne vaner, men det er ikke alltid like lett å erstatte gamle vaner med nye. Å endre for mange rutiner i livet på en gang kan føre til at man føler seg overveldet og dette vil gå utover motivasjon og drivkraft.

I stedet for å prøve å totalrenovere kropp og sjel over natta, fokuser heller på å endre en liten vane om gangen. Du kan for eksempel fokusere på å overkomme en endring per uke. Første uke kan være å bytte ut brus med vann. Vann med kullsyre kan være til store hjelp her.

Aksepter og begrens små feil

En felle veldig mange går i er å gjøre en liten feil, for å så kaste inn håndkle for dagen, og overspiser enda mer samtidig som du kjefter på deg selv. Det verste man kan gjøre under en diett er å begynne å overspise oftere og oftere da dette vil lede deg enda lengre unna dine mål.

Å spise en kjeks er kanskje ikke en stor feiltagelse, men å bli frustrert å spise resten av pakken kan føre til problemer, spesielt om dette er noe du tar deg selv i å gjøre ofte.

Flere studier har vist at å utøve selvaksept ikke bare var den mest effektive metoden for å forbedre selvfølelsen, men det reduserer også selvsaboterende oppførsel.

I en rekke eksperimenter, viste det seg at personer som utøver mer selvaksept hadde mindre sannsynlighet for å gjøre handlinger med negativ effekt for slankekuren eller treningsprogrammet.

Når det kommer til slanking vil det å lære seg å akseptere seg selv, feiltagelser også videre hjelpe deg å komme forbi det punktet hvor man kontinuerlig gjør å spiser ting som saboterer for en selv.

I stedet for å bli negativ etter å ha gjort en feil må man finne styrke til å akseptere feilen å legge en plan for hvordan man unngår en slik feil ved neste anledning.