Lavt natrium diett: Det sunne valget for alvorlige idrettsutøvere?

Lavt natrium diett: Det sunne valget for alvorlige idrettsutøvere?

DEL

Natrium er en kjemikalie som finnes naturlig i kroppen og i mange forskjellige matvarer samt vanlig bordssalt. Det er avgjørende for kroppens funksjon. Det brukes til å regulere blodtrykk og blodvolum, samt bidra til overføring av nerveimpulser og hjelper syre / alkalibalansen i kroppen (Kilde: Næringsstoffer)

Men for mye natrium i dietten kan føre til en rekke helseproblemer, inkludert høyt blodtrykk (hypertensjon) som igjen øker sannsynligheten for hjertesykdom eller hjerneslag. Høyt blodtrykk påvirker rundt 40% av befolkningen i Storbritannia og rundt en av tre i USA (Kilde: Helse Nyheter i dag)

Hvor mye natrium bør en sunn person få i seg på en daglig basis?

Regjeringsretningslinjer varierer avhengig av hvor mye natrium et individ skal konsumere på daglig basis. Noen retningslinjer tyder på at RDA (anbefalt daglig avgift) av natrium skal være 2.500 mg. Dette tilsvarer omtrent seks gram salt. Nye retningslinjer fra US Department of Agriculture og Health Services foreslår imidlertid at en tall på 1500 mg per dag er mer egnet for voksne. (Kilde: MSNBC.com)

Men ikke alle er overbevist om at slike strenge retningslinjer er nødvendige. Selv om gjennomsnittlig britisk inntak av salt er nærmere 9 gram per dag, føler noen at juryen fortsatt er ute på hvor mye salt skal konsumeres, og at andre faktorer kan komme til spill når det gjelder hjertesykdom og blodtrykkstall inkludert lavt Treningsrater og dårlig generell kosthold (Health Report UK).

Lavt natriumdiett for idrettsutøvere – Skal en aktiv person begrense saltinntaket?

Kanskje mer om er virkningen som et lavt natriumdiett kan ha på utholdenhetsutøvere og aktive mennesker. Som offentlige helseforetak bringer ut nye retningslinjer som anbefaler et lavt salt diett, er de som mest sannsynlig holder hensyn til rådene de som allerede tar vare på å leve sunt.

Som tidligere nevnt er natrium viktig for kroppslige funksjoner som muskelkontraksjon og lave natriumnivåer kan føre til muskelsvikt og kramper samt svimmelhet. Endurance idrettsutøvere er spesielt utsatt som noen eksperter sier at opptil 1000 mg natrium kan gå tapt i timen med intensiv trening. Dette kan bety at noen med lavt natrium kan bli raskt utarmet. (Kilde: Healthcastle)

Regjeringsretningslinjer tar også hensyn til det faktum at de fleste forbruker en stor mengde bearbeidet mat som normalt inneholder store mengder salt. Imidlertid spiser mest seriøse idrettsutøvere ren, unngår bearbeidet mat og må derfor tilsette salt for å sikre at tilstrekkelige nivåer opprettholdes.

Så bør en aktiv person begrense natriuminntaket? Basert på disse argumentene sannsynligvis ikke. Det som er viktigere er en sunn livsstil med mye mosjon og et rent kosthold basert på hele matvarer.