Lavt natrium- og saltfritt diett: En veiledning til slike dietter med fordeler...

Lavt natrium- og saltfritt diett: En veiledning til slike dietter med fordeler og ulemper

DEL

Landlige familier i India bruker økte mengder salt i sine dietter. Bøndene jobber hele dagen med brennende sollys og trenger så mye salt for å beholde den nødvendige mengden salt i kroppen. Men hva med byboere som jobber i klimatiserte arbeidsplasser og ikke fysisk utøver kroppen på noe nivå? Trenger de så mye salt i deres dietter?

Salt er mer konserveringsmiddel som brukes i matvarer som pickles, brus, syltetøy og gelé, slik at de varer lenge. Det er, i tillegg til å gi smak, fungerer salt som et konserveringsmiddel. At salt er en kombinasjon av natrium og klor er vanlig kunnskap. Men hva gjør salt inne i kroppen er det ikke mange vet. Salt er et essensielt mineral til kroppen. Når det brukes i riktig mengde, hjelper det med å regulere blodtrykk, overføre nerveimpulser og regulere syrebasebalansen i kroppsvæskene. Natrium er også nødvendig for å lage saltsyre i magen, som bekjemper eventuelle infeksjoner i matvarer. Like verdifull som det er, absorberer tynntarmen salt og overfører det til andre kroppssystemer, som muskulatur, sirkulasjons-, skjelett- og fordøyelsessystemer. Og natrium som er en del av forbindelsen som kalles salt, er en elektrolytt som oppløses i vann og bidrar til osmose.

Men hva skjer når det er for mye salt i kostholdet? Er det noe som kalles for mye salt i det hele tatt?

Det essensielle om salt

Det grunnleggende saltbehovet i kroppen er ca 2400 mg per dag for en voksen (Nordvestuniversitetet). Men det varierer etter alder. Det finnes ulike kilder til salt i det daglige dietten – som soyasaus, pickles, ost, supper, etc. Noen har ekstra mengder salt i dem; For eksempel søppelmatvarer som sjetonger, kalde drikker, kiler, etc. Men folk bruker vanligvis mer salt enn nødvendig. I en undersøkelse ble det avslørt at et typisk amerikansk diett inneholdt så mye som 4000 mg salt per dag.

Overflødig salt

Overflødig salt fører til mange lidelser som hypertensjon. Faktisk viste en undersøkelse for å redusere hypertensjon at et lavt fettfattig natriumdiett alltid bidro til å bekjempe lidelsen på en mye lettere måte. Det forstyrrer også normal eliminering av avfall som urinsyre fra kroppen og bidrar til sykdommer som gikt. Overflødig salt kan også bidra til overflødig vannretensjon eller ødem, da nyrene begynner å holde salt og slutte å omdanne overflødig salt til avfall. Dette skjer også hos personer med mye mindre eller ingen fysisk trening.

Den eneste løsningen for å redusere disse effektene er regelmessig fysisk trening, en god, om ikke, perfekt diett, og et forsøk på å tilfredsstille alle matbehov på et tidspunkt, om ikke regelmessig. Unngå junk food så langt som mulig, men samtidig reduser ikke ditt vanlige inntak av salt. Faktisk, folk som trener regelmessig og svette det ut, trenger ikke å følge et saltfritt kosthold i det hele tatt, bortsett fra å kompensere overflødig salt tatt en gang imellom. Dette hjelper ikke bare med å holde kroppens mineraler i balanse, men hjelper også kroppen til å fordøye alle slags mat!