Medisiner for osteoporose, kosthold og osteoporose og trening

Medisiner for osteoporose, kosthold og osteoporose og trening

DEL

Ved osteoporose fører en nedgang i mineralinnholdet til beinene til økt risiko for brudd, spesielt hos postmenopausale kvinner. Ved behandling av osteoporose er målet å redusere både symptomene på tilstanden og risikoen for fremtidige brudd.

Narkotikabehandling for osteoporose

Etter å ha fått en diagnose av osteoporose, foreskrives pasienter ofte medisiner, som kan deles inn i tre brede typer:

  • smertestillende stoffer
  • legemidler som reduserer tap av benmineraler
  • legemidler som øker dannelsen av nytt bein.

Smertestillende er gitt av standard analgetika, som kan trenge å bli tatt på lang sikt hos personer som har sekundær slitasjegikt som følge av brudd. En lendestøtte kan bidra til å redusere ryggsmerter.

Legemidlene som vanligvis er gitt for å redusere benmineraltap, kalles bisfosfonater. Flere typer brukes i osteoporose; De arbeider ved å forstyrre cellene og enzymer som absorberer bein under beinreparasjon. Bisfosfonater er effektive for å forebygge brudd, men deres doseringsplaner er kompliserte og kan være vanskelige for pasientene å følge riktig. Andre behandlinger er tilgjengelige (for eksempel hormonbehandling, kalsitonin, kalsitriol), men disse er ikke like effektive som bisfosfonater eller brukes bare i bestemte situasjoner.

Medisiner som øker beindannelsen inkluderer parathyroidhormon (PTH) og strontiumranelat. PTH er vanligvis kun foreskrevet for personer med alvorlig spinal osteoporose. Strontiumranelat har vist seg å redusere risikoen for brudd, men hvordan det gjør dette er uklart. Det er tatt som et pulver blandet med vann.

Kalsiumtilskudd

Ikke alle med osteoporose må ta medisiner. I noen tilfeller kan legen anbefale at du bare spiser et balansert kosthold for å opprettholde sunne nivåer av kalsium og vitamin D i kroppen. Kosttilskudd av disse næringsstoffene kan være nødvendig. Studier har vist at vitamin D-kosttilskudd kan redusere forekomsten av brudd hos eldre, selv om et overdreven inntak av vitamin D kan forårsake andre problemer.

Forebygging av osteoporose

Alle bein blir svakere etter hvert som de blir eldre. Osteoporose kan imidlertid forebygges ved å spise et balansert kosthold som inneholder rikelig med kalsium og vitamin D-rik mat og ved regelmessig mosjon gjennom livet. Både vektbærende trening (for eksempel løping, aerobic, dans) og motstandsøvelse (for eksempel oppstart, treningsøkter) er kjent for å øke beinstyrken hos yngre mennesker og redusere benstap hos eldre. Andre måter å redusere risikoen for osteoporose inkluderer å stoppe røyking og moderat alkoholinntak.