Hva er Middelhavesdiett? Spise den sunn middelhavsveien, fersk, sesongmessig og lokalt

Hva er Middelhavesdiett? Spise den sunn middelhavsveien, fersk, sesongmessig og lokalt

DEL

Middelhavesdiett har lenge vært rapportert på og fremmet som vei å gå – den beste dietten tilgjengelig, men hva med daglig inntak er det?

Hvilke matvarer er i Middelhavet diett?

Middelhavet diett eller måte å spise er faktisk veldig enkelt. Den består av mange ferske råvarer som ble produsert i grønnsakshagen, så matvarer som var i sesong var de som ble konsumert.

Måter å bevare sesongbaserte matvarer var hovedsakelig tørking eller salting, begge sunne metoder for å bevare uten tilsatte kjemikalier og tillate sunn mat å bli spist ut av sesongen.

Dietten er hovedsakelig plantebasert med mye frukt og grønnsaker, nøtter, korn, frø, bønner og olivenolje. Egg, meieriprodukter og fjærfe som ble oppdrettet hjemme var regelmessig på bordet, og hvis du bodde nær sjøen fisk spilte en stor del i kostholdet også.

Kylling, kanin og svin var de viktigste kjøttene som igjen var hjemme oppdrettet og matet på gress og rester ikke kommersielt fôr.

Fett annet enn olivenolje var veldig sparsomme og raffinerte matvarer en ikke-eksisterende luksus. Så det er det vi trenger å følge i dag, fersk lokal i sesongen frukt og grønnsaker, pulser og nøtter og mindre kjøtt, spesielt rødt kjøtt.

Hva bør legges til er et glass rødvin eller to med vårt måltid og en familie sammenkomst av avslapning, glede og over tid. Ta deg tid til et måltid, tid til å slappe av, nyt og nyt maten kjærlig forberedt. Det er ingen rush å få måltid ganger over, det er en form for underholdning som i stor grad er tapt fra vestlige liv og verdier i dag.

Hvor kom navnet Middelhavsdiet fra?

Middelhavsdiet er basert på kostholdstradisjonene i Hellas, Kreta og Sør-Italia rundt 1960-årene, da de laveste kroniske sykdommene og den lengste forventede levetiden ble oppdaget hos folket der.

Dessverre disse dager har den berømte sunn spising, sammen med den sunne befolkningen har falt raskt.

Folk i Middelhavslandene lever lenger

Eller de gjorde det! Middelhavets levetid er større enn de fleste andre områder og britisk medisinsk journal BMJ, som publiserte en gjennomgang av sine studier i Middelhavet diett og fant at det er forbundet med betydelige helsemessige fordeler, som inkluderer lavere frekvenser av hjertesykdom, kreft, Parkinsons Sykdom og Alzheimers.