Middelhavsdiett hjelper type 2 diabetes: Kostholdet er mer effektivt enn lavfetts diett

Middelhavsdiett hjelper type 2 diabetes: Kostholdet er mer effektivt enn lavfetts diett

DEL

Studien, Annals of Internal Medicine, så på 215 overvektige personer som nylig ble diagnostisert med type 2-diabetes som aldri hadde fått medisiner for tilstanden.

Etter fire år krevde 44 prosent av befolkningen i Middelhavet diettgruppen medisinbehandling for deres diabetes sammenlignet med 70 prosent i den fettfattige diettgruppen. Emner i gruppen på Middelhavet diett mistet også mer vekt og opplevde noen forbedring i risikofaktorer for hjertesykdom. Det var en av de lengste siktstudiene av sitt slag.

Middelhavet diett

Middelhavsdiet ble populært på grunn av et tilsynelatende paradoks som ble observert av forskere. Folk som bodde i regionen hadde en relativt lav forekomst av hjertesykdom til tross for at de forbrukte et fettrikt kosthold.

Forskjellen var typen fett: relativt lite mettet fett fra kjøtt og melkeprodukter, og mer sunt fett fra olivenolje og nøtter. Forbruket av disse sunne fettene kan hjelpe folk til å føle seg mer tilfreds etter å ha spist mens de hjelper hjertet.

Det er flere andre viktige komponenter til Middelhavet diett.

 

  • Spis mye frisk frukt og grønnsaker. De fyller magen og inneholder tonnevis av vitaminer og antioksidanter som kan forbedre helsen din.
  • Velg fullkorn over sine raffinerte, hvite kolleger. Hele korn inneholder mer fiber og vitaminer og øker blodsukkernivået langsommere, noe som betyr at du vil føle deg mett lengre og redusere risikoen for å få diabetes.
  • Reduser mengden behandlet mat i kostholdet ditt. Å velge fullkorn mat vil automatisk redusere dårlige fettstoffer, sukker og natrium i kostholdet ditt til fordel for næringsstoffer som vil være til nytte for kroppen din.
  • Bruk urter og krydder til å smake mat i stedet for salt. I noen mennesker kan redusert saltinntak redusere risikoen for høyt blodtrykk.
  • Konsumere fisk eller skalldyr regelmessig. Visse fiskesorter, som sardiner, inneholder sunne fettstoffer som er bra for hjernen din.
  • Drikk rødvin i moderasjon. Hvis du ikke drikker alkohol, kan du få de samme fordelene med et glass lilla druesaft.
  • Tren hver dag. Gjør det du liker, for eksempel å gå eller svømme, og du vil styrke hjertet ditt og føle deg bedre generelt.
  • Spise måltider med familie og venner. Det sosiale aspektet ved å spise sammen kan være like viktig som det du spiser.

Ved å vedta prinsippene for Middelhavet diett kan du nyte god mat som er sunt for kroppen din, for ikke å nevne redusere risikoen for forhold som hjertesykdom og diabetes.