Miste vekt uten diett.

Miste vekt uten diett.

DEL

Det er mange forskjellige dietter som har blitt opprettet gjennom årene. Noen er basert på solid vitenskap og involverer kontroll av makro-næringsstoffer. Andre er mer esoteriske og har lite vitenskapelig grunnlag. Til syvende og sist er det bare en påvist metode for vekttap, og dette er langvarig kaloribegrensning. Til tross for navnet trenger denne løsningen ikke å involvere slanking i det hele tatt.

Sannheten bak diett 

Det er en uheldig sannhet at grunnlaget for mange dietter ikke er vitenskap, men penger. Det er et stort antall diett planer som innebærer å kjøpe et bestemt kosttilskudd eller følge en bestemt metode. Den virkelige drivkraften her har en tendens til å være kommersiell interesse i stedet for å finne den beste måten å miste fett og forbedre helse. Så hva er bunnlinjen i slanking? Til slutt, å miste vekt kommer ned til kalorier i versus kalorier ut. Å spise mindre som trengs, fører til at kroppen brenner lagrede kalorier, ideelt sett i form av kroppsfett. Det er her hvor problemer starter. Å spise mindre synes å kreve kontinuerlig underspising som er den ubehagelige siden av slanking og til slutt har en tendens til å være umulig å holde seg til.

Skjære kalorier uten diett

Så hvis nøkkelen til å miste fett spiser mindre, hvordan er det mulig uten dieting? Den enkleste løsningen er å høste fordelene med å feste. En enkel løsning er å legge til i en dag eller to faste hver uke og spise normalt resten av tiden. Dette er faktisk en ideell løsning for mange fordi det muliggjør normal spising utenfor disse fastene mens du fremdeles spiser færre kalorier på ukentlig basis. Hvordan virker dette? Hvis en vanlig dag innebærer å spise 3000 kalorier, vil en vanlig uke være 21000 kalorier. Kanskje en diett ønsker å redusere kalorier med 300 per dag, for en daglig total på 2700 eller en ukentlig total på 18900. Dette vil føre til lite vekttap på en uke i uken, selv om prosessen vil være sakte. Det innebærer også å endre matvalg eller å gjøre ofre på en daglig basis. Dette er metoden de fleste diettløsninger foreslår.

Hvis vi legger en 24-timers rask inn i blandingen, blir ting litt annerledes. For eksempel:

  • Mandag 3000 kalorier
  • Tirsdag 3000 kalorier
  • Onsdag 0 kalorier
  • Torsdag 3000 kalorier
  • Fredag ​​3000 kalorier
  • Lørdag 3000 kalorier
  • Søndag 3000 kalorier
  • Totalt = 18000 kalorier

Plutselig er det bare 6 dager å spise 3000 kalorier per dag, kalorier reduseres til bare 18000 per uke, og det er ikke nødvendig å endre matvalg eller begrense matinntaket daglig.

Helsemessige fordeler med fasthet

Redusere ukentlige kalorier er ikke den eneste fordelen med å inkludere en fast periode med jevne mellomrom. Fasting har vist seg å produsere bemerkelsesverdige positive effekter på en rekke helsemarkører. Disse inkluderer:

  1. Økt insulinfølsomhet
  2. Økt lipolyse
  3. Økt veksthormonnivå
  4. Økt vekttap
  5. Ingen reduksjon i hvilende metabolisk hastighet

Det er klart at disse helsemessige fordelene gir kort, raskt noe å tenke på, spesielt gitt at disse fordelene er merkbare etter så lite som 18 timers fasting. Anecdotally har fasting vært forbundet med økt mental akkuitet og produktivitet. De fleste tilpasser seg raskt til den faste perioden uten problemer også.

Gitt de potensielle helsemessige og fett tap fordelene med fasting, er det absolutt verdt å prøve. Mange finner at det blir et livsstilsvalg i stedet for en kort tid diett også. Gitt at redusert kaloriinntak er den eneste påvist fettfallsstrategien som faktisk støttes av vitenskap, gjør det også en forfriskende forandring fra slangenoljesalgeren som presser den siste diettkjeppen på de som søker helse og vekttap