Hvorfor Omega 3 er i kort forsyning i dagens kosthold: Moderne bearbeiding...

Hvorfor Omega 3 er i kort forsyning i dagens kosthold: Moderne bearbeiding og industrielle gårder forårsaker depot

DEL

Bare nylig har omega 3 begynt å bli anerkjent som nødvendig for vår generelle helse.

Et annet flerumettet fett, omega 6, ble oppdaget på 1930-tallet, men det var 40 år før omega 3 ble funnet å være avgjørende.

Hvordan omega 6 fikk overtaket

Dessverre for menneskekroppen, i de 40 årene, ble omega 6 en stadig mer vanlig del av kostholdet vårt. Acres tildelt soyabønner økte dramatisk på grunn av landbrukssubsidier. Oljeprosessorer fant at de kunne trekke ut oljen fra disse og andre frø (omega 6s). På samme tid begynte helsevesenet å gi råd om å begrense mettet fett, så vel som kolesterol, og hva vet du, her er disse fantastiske flytende flerumettede oljer. Disse var lave i mettet fett og helt fri for kolesterol.

Prosessorer fant en feil i dem. Rancidity oppstod for fort i det pakkede produktet forårsaket av oksidasjon av noen «mindre ubetydelige» fett, omega 3s. Løsningen var selvsagt å fjerne dem for å forlenge produktets all-viktige holdbarhetstid.

I tillegg er kyr og kyllinger som er blitt oppdratt på gress og andre grønnsaker, holdt i fôrfôr som mates på mais og soya. Siden grønnene inneholdt omega 3s, har kjøttet produsert nå betydelig mer omega 6 med lite omega 3s. Siden disse to næringsstoffene fungerer som konkurrenter for å komme inn i cellene våre, gir for mye omega 6 det lille omega 3 som ikke er i stand til å komme inn i cellene.

Få din Omega 3si dag

Som allerede nevnt, er disse ønskelige flerumettede fettene i grøntene av planter, så vel som dyr som får lov til å spise dem. Med bruk av moderne oppdrettsmetoder er det frittgående området nesten en ting fra fortiden og dyrere når du finner den.

Ifølge The Queen of Fats av Susan Allport (University of California Press) har plantebiologer jobbet med lav alfa linolens (omega 3) varianter av soyabønner og undersøker nå en lignende form for rapsfrø. Allport indikerer deres mål, selvfølgelig, er lengre hylle stabilitet, samt reduserte hydrogeneringskostnader.

Derfor er jo mer naturlig og mindre behandlet en mat, desto mer sannsynlig vil det være omega 3-tallet det burde. Grunnleggende retningslinjer inkluderer:

Spis fisken din, spesielt fettvarianter, det vil si laks og tunfisk med så liten behandling som mulig (nix de spannede fiskestokkene).

Grønt, igjen med liten eller ingen behandling, bør være en vanlig del av dietten.

Begrens omega 6-kildene, spesielt frøoljene, dvs. mais. En drizzle olivenolje på toast smaker veldig bra.

Les alltid etiketter på produkter og sammenlign merker for inkludering av slike ting som transfett eller delvis hydrogenert.Hold deg oppdatert på matteknologi og innovasjoner for å dechiffrere som er gunstig for deg, og som bare er å berike produsenten (vanligvis på bekostning av helsen din)