Forbedre din Sunn med Paleo Dietten: Hulemanndietten

Forbedre din Sunn med Paleo Dietten: Hulemanndietten

DEL
Paleo Dietten

Paleo kommer fra ordet Paleolithic. Den paleolithiske epoken, også kjent som steinalderen, var en tid som var preget av utvikling av steinredskaper og veggraveringer. Paleo dietten følger mønstret til kostholdet som hulepersonen fulgte på denne tiden.

Grunnleggende om et Paleo diett

Paleo dietten er basert på spisevanen til menneskelige forfedre som levde før utviklingen av landbruket, for mer enn 10.000 år siden. Paleolithic menneskets diett besto hovedsakelig av vilt, fisk, honning når tilgjengelig og villdyrket plantefôr.Det inngår en  svært begrenset mengde korn i dietten. De paleolittiske menneskene spiste heller ingen meieriprodukter, oljer, salt eller bearbeidede matvarer.

Det er falskt antatt å tro at Paleolithic mennesker ikke spiste karbohydrater. Faktisk kom 45-50% av deres daglige inntak av karbohydrater. Deres diett var forskjellig fra den gjennomsnittlige dietten som er i dag fordi størstedelen av karbohydrater i et paleolittisk diett kom fra grønnsaker og frukt. I motsetning til dagens svært lite karbohydrater kom fra korn og ingenting ble raffinert eller behandlet.

Det skal også huskes at paleolittiske mennesker fører et veldig fysisk aktivt liv. For å virkelig etterligne livsstilen til de paleolithiske forfedrene må øvelsen bli inkludert som en del av et sunt liv.

Grunnreglene for å følge Paleo dietten i dag

Å følge disse tipsene vil hjelpe en person til å planlegge et sunt kosthold som reflekterer spisevaner av våre paleolithiske forfedre.

  • Spis hel, naturlig, fersk mat.
  • Unngå alle bearbeidede matvarer, transfett, raffinerte korn og sukker.
  • Ta en diett høy i frukt, grønnsaker og nøtter.
  • Øk forbruket av magre proteiner som fisk, fjærfe, viltkjøtt og mager kutt av rødt kjøtt.

Forskning på Paleo dietten

Mens forskning på Paleo dietten er begrenset, har forskningen som er tilgjengelig, vist at Paleo dietten er sunnere enn den gjennomsnittlige amerikanske dietten. Dette skyldes at Paleo dietten er lav i fett og kolesterol. Det fokuserer også på en økning av frukt og grønnsaker.

Den nåværende forskningen sier også at personer som følger en diett mønstret etter paleolittiske mennesker, har lavere risiko for kardiovaskulær sykdom og har bedre kontrollert blodsukker.

Det ene området som forskningen uttrykker forsiktighet om, er begrensende meieriprodukter fra dietten. Gårdsplanter og dyr har mindre kalsium enn de som finnes i naturen. En person kan trenge å inkludere diettprodukter med lavt fettinnhold i kostholdet for å motta tilstrekkelige mengder kalsium.

Ved å lære om Paleolithic menneskers spisestil og etterligne deres livsstil, kan folk forbedre deres spisevaner i denne moderne tidsalder.