Populære Høyprotein, Lavt Karbohydrat Dietter

Populære Høyprotein, Lavt Karbohydrat Dietter

DEL

Atkins diett

Atkins-dietten ble introdusert av Dr. Robert Atkins på 1970-tallet da han skrev sin første bok, The New Diet Revolution. Siden det har det vært en rekke oppdateringer, revisjoner og nye utgaver til bok- og diettplanen. Nylig, på grunn av negativ reaksjon på sine alvorlige restriksjoner på alle karbohydrater, har kostholdet blitt reformattert for å fokusere på sunne, næringsrike matvarer med vekt på delkontroll. Denne tilnærmingen er detaljert i boken The New Atkins For a New You. Generelt er Atkins dietten et høyt protein, høyt fett diett som moderat carb inntak fra kilder som frukt, grønnsaker og komplekse karbohydrater. Kostholdet er basert på Ketosis, en prosess der reduksjonen av karbohydrater styrker kroppen for å forbrenne fett som drivstoff. Reduksjonen av karbohydrater reduserer også insulinresponsen, noe som reduserer lagringen av overskytende kalorier i form av fett.

Protein Power Diet

Protein Power, en diettbok som ble skrevet av Michael og Mary Eades på 1960-tallet, introduserer et høyt protein og fett diett som er lite karbohydrater, ligner Atkins-tilnærmingen. I motsetning til den tradisjonelle Atkins-tilnærmingen går det imidlertid ikke inn i ketose med en streng induksjonsfase hvor karbohydrater er sterkt begrenset. Den nøyaktige proporsjonen av karb og proteininntak varierer mellom individer og påvirkes av kjønn, alder, vekt og høyde. Det antas at denne diett-tilnærmingen vil forbedre helsen ved å redusere kolesterol og blodtrykksnivåer på grunn av reduksjonen av bearbeidede raffinerte matvarer.

South Beach Diett

South Beach Diet er en annen populær høyprotein diett plan som lover raskt vekttap på mellom 8 og 15 lbs. i løpet av de to første ukene av programmet. Denne dietten er delt inn i tre faser med hver fase, slik at mindre restriksjoner på hva du spiser. Generelt unngås behandling av høykarbohydratmatvarer som brød, bakevarer, godteri og brus. Dietten gir også råd til å spise mat som er merket eller annonsert som lite fett, da de ofte er fylt med sukker som fører til ytterligere trang og vektøkning. Lavmette meieriprodukter som yoghurt, melk og oster er imidlertid unntatt fra denne regelen.

Zone Diet

The Zone Diet er et annen høye protein diett først nevnt i Barry Sears i sin bok «Entering The Zone». Denne dietten er basert på et diettinntak på 40 prosent karbohydrater, 30 prosent protein og 30 prosent fett. Det antas at dette makro-næringsforholdet bidrar til å kontrollere kroppens produksjon og frigjøring av insulin. Kroppen er i stand til å brenne fett mer effektivt når insulinnivåene er på et ideelt nivå. Selv om dietten er lavere i kalorier, oppnås følelser av fylde av forbruket av protein og fett, noe som reduserer sultnivåer og over-spise ofte forårsaket av forbruk av overskytende karbohydrater.