Potetens plass i et sunt kosthold: Internasjonalt år for potet: Tid til...

Potetens plass i et sunt kosthold: Internasjonalt år for potet: Tid til å verdsette en stiftmat

DEL

Dette er det internasjonale år for poteten, og selv om den ydmyke spudens profil ikke har vært høy i år med store politiske og økonomiske hendelser, er det ikke for sent å revurdere potetens ernæringsmessige verdi.

Faktisk antyder Mayo Clinic’s Nyhetsbrev at det kjøligere været er akkurat det rette tidspunktet for å revurdere potetens plass i folks kosthold.

De av oss på den sørlige halvkule trenger ikke å ignorere spud heller. Kartoffelsalat er en god sommerstandby, spesielt når den er laget med vinaigrette i stedet for rømme eller majones.

Potet er ufortjent omdømme som å fet mat

Ernæringsfysiologer har støttet potetens sunne matverdier i noen år, men for de fleste er potetene like fattende mat.

Kritikken har variert fra deres høye karbohydrattall til deres rolle som en base for høyt fett, høyt kaloripålegg.

Populariteten til frites eller sjetonger som snack eller fastfood element legger til en sannhetskring til ideen om at poteter er fete.

Etterspørselen etter mer fastfood betyr at flere og flere mennesker over hele verden spiser pommes frites, ifølge FNs internasjonale år for potet. Og flere og flere mennesker over hele verden lider av fedme.

Hopp over frites, ikke hopp over poteter

Sannheten er at hvis du hopper over rømme, ost, smør og bacon, og ikke steke potetene dine, har potet et velfortjent sted i et sunt kosthold.

Ernæringsmessige verdier av poteter

Poteter er rike på komplekse karbohydrater, noe som gjør dem til en god energikilde. Ved 12-15 prosent av vekten, har de mest karbohydrat av noe vegetabilsk.

De har det høyeste proteininnholdet (rundt 2,1 prosent) av noen rot- eller tuberavlinger, og dette er ganske høy kvalitet protein, med et aminosyremønster som er godt tilpasset menneskelige krav.

De er også veldig rike på vitamin C.

En enkelt mellomstort potet, spist med huden på, inneholder omtrent halvparten av det anbefalte daglige inntaket av Vitamin C. Unge nye eller baby poteter er høyere i vitamin C enn gamle poteter.

Poteter er en moderat kilde til jern, og deres høye C-vitamininnhold hjelper til med å absorbere det jern.

B-vitaminene – riboflavin, niacin og pyridoksin (B1, B3 og B6) finnes i nyttige mengder, og poteter har også de nødvendige mineralene kalium, fosfor og magnesium, samt folat, riboflavin og pantotensyre.

Matlagingspoteter for å maksimere næringsverdi

Siden potetene ikke kan spises rå, blir tilbredningen viktig.

Metoden for matlaging du velger vil gjøre dem høyt fett, høyt kalori behandler som frites eller bakte poteter fylt med rømme, ost og bacon, eller et sunt karbohydrat til alternerende med fullkornsbrød og brun ris.

For å bevare mikronæringsstoffer, vitaminer og mineraler, skal poteter alltid kokes med huden på. Huden kan fjernes før parabolen er ferdig, eller huden kan spises.

De beste matlagingsmetoder er dampende, mikrobølgeovn, kokende så lite vann som mulig, eller baker dem helt.

Unngå å steke dem når det er mulig, og hvis oppskriften krever stekning, sørg for at det er grunn steking i vegetabilsk olje eller olivenolje som retter som potetpannekaker, rosti eller potetkaker.

Det er mange gode oppskrifter for sunne potetretter. For eksempel har Food Down Under 1000 oppskrifter fra hele verden med poteter som hovedbestand.