Quinoa i kostholdet ditt: Møt dine diettmål med Quinoa

Quinoa i kostholdet ditt: Møt dine diettmål med Quinoa

DEL

Quinoa, et super-næringsstoff, høy energi, er egnet for å møte en rekke diettmål. Dietting er ofte lik med kroppsfettreduksjon. Denne utsikten overser det punktet at slanking kan brukes til å støtte god helse, bygge muskler, forbedre treningsutholdet, forbedre fleksibiliteten, opprettholde mental alakrity og reversere mange kroniske sykdommer. De balansert og tilstrekkelig proporsjonerte næringsstoffene til quinoa gjør dette super-næringsstoffer pseudokorn en viktig komponent i ulike diettmål.

Opprettholde god helse

En sunn diettprotokoll er viktig for å opprettholde god helse. Quinoa forenkler oppgaven med å finne tilstrekkelige kilder til næringsstoffer for god helse fordi mat fra mange matgrupper er nødvendig for å matche næringsstoffene i quinoa.

Spormineralene og antioksidanter i quinoa bidrar til god helse. Selen og mangan er blant disse spormineraler i quinoa. Anti-kreft- og antioksidantvirkninger har blitt tilskrevet disse spormineraler. Spesielt mangan er kjent for sine antioksidantvirkninger i mitokondriene. Mangan virker som en katalysator for enzymet, mangan superoksyd dismutase, for å forhindre oksidativ skade på mitokondriene [1]. Beskyttelse av mitokondrier fra friradikalskader er viktig fordi mitokondrier produserer energi som støtter ditt liv og dine aktiviteter.

Bygge muskler og fysisk stamme

Quinoa kan gi en sterk ernæringsmessig støtte for å bygge muskler. Den støtter alle typer muskelbyggingsmål, inkludert bygging av sterke muskler, massive muskler og kraftige muskler. Det komplette proteinet i dette pseudokornet sikrer at proteinsyntese og muskelbygging ikke kan svekkes ved mangel på essensielle aminosyrer.

Quinoa har tilstrekkelige mengder karbohydrater for å støtte utholdenhet under høy intensitetsøvelser. Quinoa inneholder 60 prosent karbohydrat og 13,8 prosent protein [1, 2]. Fra karbohydrater i quinoa kan glykogenbutikker i musklene utvides. Glykogen leverer vanligvis det meste av metabolsk energi som trengs under høy intensitetsøvelser, fordi denne energien kommer i stor grad fra anaerob respirasjon. Energi fra aerob åndedrett er for sakte for å støtte høy intensitetsøvelser.

Omvendt Metabolske Forstyrrelser

Tallrike kroniske og metabolske sykdommer kan forebygges eller reverseres av de sunne næringsstoffene i quinoa. Disse forstyrrelsene inkluderer type 2 diabetes, hypertensjon, hyperlipidemi, insulinresistens, aterosklerose, iskemisk hjertesykdom, perifer arteriesykdom, iskemisk slag og andre.

Kroppsfettreduksjon

En quinoa-basert diett er veldig effektiv for kroppsfettreduksjon. Kostfibre og komplekse karbohydrater i quinoa er to av de viktige faktorene som støtter kroppsfettreduksjon.

Med et quinoa-basert diett stabiliseres blodglukosenivået på normale eller nesten normale nivåer. Insulinnivå paralleller plasmaglukosenivå på grunn av måten glukose regulerer insulinutslipp. Siden høye nivåer av insulin letter fettsyntese, oppstår ikke mye kroppsfett og fedme når insulin styres på denne måten.