En rask guide til mineraler i kostholdet: Mineralsalter fra jorda gir oss...

En rask guide til mineraler i kostholdet: Mineralsalter fra jorda gir oss viktige næringsstoffer

DEL

Mineralelementene som forekommer mest i mat er karbon, hydrogen, oksygen og nitrogen, og disse finner seg inn i karbohydrater, fett og proteiner, men bare sistnevnte som inneholder nitrogen.

Fosfor er også tilstede i forskjellige former i nukleinsyrer, og ATP og svovel finnes i enkelte proteiner. Alle disse er klassifisert som makronæringsstoffer, men det finnes minst 25 mikronæringsstoffer i matvarer, ofte i små mengder som sporstoffer. Disse finner seg inn i kroppene våre, men ikke alle næringsstoffer (f.eks. Jern og kalsium) absorberes lett, og bare 16 mikronæringsstoffer har vist seg å være essensielle for livet. Noen er tilstede bare som forurensninger (for eksempel kvikksølv, bly), mens andre er tilstede (for eksempel tinn, aluminium), men har usikre biologiske roller (1).

Når en kropp undersøkes ved post mortem, er det mulig å analysere vevet for kjemiske elementer og ingredienslisten ser noe ut som dette:

  • oksygen 65%
  • karbon 18%
  • hydrogen 10%
  • nitrogen 3%
  • kalsium 1,5%
  • fosfor 1%
  • kalium 0,35%
  • Svovel 0,25%
  • natrium 0,15%
  • klor 0,15%
  • magnesium 0,05%
  • jern 0,004%
  • jod 0,00004%
  • spor av kobber, mangan, sink, fluor, molybden, silisium, bor, kobolt, krom, nikkel, selen, strontium og vanadium,
  • Andre elementer er tilstede, men bare som forurensninger – inkludert kvikksølv, aluminium, kadmium, bly og tinn, som alle er potensielt giftige for kroppen.

Tenk deg en godt bygget (men ellers sunn) person som veier 100 kg eller 15,7 stein, så kan prosentene ovenfor leses som vekt i kg for hver av elementene. Kroppen til denne personen ville ha ca. 65kg oksygen, 18kg karbon, 1,5kg kalsium, 1kg fosfor etc. Denne handlelisten for elementer som finnes i menneskekroppen er noe misvisende, fordi disse elementene vanligvis kombineres med hverandre som danner forbindelser som deltar i biokjemiske reaksjoner. For eksempel består ca 70% av menneskekroppen av vann, minst 15% er fett og 12% er protein (2). Det må huskes at menneskekroppen er større enn summen av alle dens deler.

Hvordan er mineraler forskjellig fra vitaminer?

Minerale elementer er uorganiske molekyler, med lavmolekylære masser, oppløselige i vann og oppnåelig i oppløsning fra planter via vannet de absorberer fra jorda. De er nødvendige i variable mengder fra ca. to mikrogram for vanadium til 3,5 g per dag for kalium. Deres funksjoner faller inn i tre brede kategorier:

  1. Fysiologiske roller i hjertet og sirkulasjonssystemet, muskler og nervesystem (for eksempel kalium, natrium, kalsium, jern, kobber og magnesium).
  2. Beskyttelses- og forsvarsroller i immunsystemet (for eksempel jern, sink og selen).
  3. Strukturelle roller i skjelettet (for eksempel kalsium, magnesium, fosfater, fluor og strontium).

Vitaminer, derimot, er organiske forbindelser med høy molekylmasse, med variabel oppløselighet og presise funksjoner. De representerer forbindelser som kroppen har mistet evnen til å produsere for seg selv, og som sådan står de som ufullkommenheter av stoffskiftet vårt, i stor grad ikke relatert til hverandre biokjemisk eller strukturelt, men ellers viktig for mennesket (3).

Å jakte vitaminer i mat er ikke så vanskelig, men å finne mineraler er mye lettere, fordi svaret ligger i jorda. Ved å øke inntaket av frukt og grønnsaker og holde fast ved dette regimet, skaffer vi alle nødvendige mineraler innenfor et balansert kosthold. Retningslinjen «fem om dagen» fra Food Standards Agency i Storbritannia følger for øyeblikket bare 14% av voksne, mens middelaldrende individer når fire porsjoner frukt og grønnsaker per dag, så ikke bry deg om hvordan du lager mat Kalkun, gås, and eller kylling denne julen – bli opptatt med spire og pastinetter!