Raw Food Diett: Hvorfor mange mennesker velger å spise rått

Raw Food Diett: Hvorfor mange mennesker velger å spise rått

DEL

Den raske mattrenden blir stadig mer populært i Nord-Amerika, etter hvert som flere og flere mennesker blir klar over nøyaktig hva som er i maten som forbrukes.

Denne artikkelen, med referanse til Living on Live Food av Alissa Cohen, avslører hva allmennheten egentlig spiser og hvorfor så mange mennesker har bestemt seg for å ty til raw-food.

Hva er en Raw Food Diett?

Den rå eller levende matholden består av ukokt frukt, grønnsaker, nøtter, frø og spire korn. Maten blir ikke behandlet, oppvarmet eller tilberedt. Det er bare hele maten i sin naturlige tilstand.

Hva er på Raw Food Menu?

Her er en delvis liste over hva som kan spises på en raw-food diett. Husk at alt fra en boks eller krukke ikke er rå mat.

  • frukt: epler, aprikoser, bananer, blåbær, kirsebær, kokosnøtter, mango, fiken, grapefrukt, kiwi, papaya, fersken, pærer, jordbær, tomater, kucus.
  • grønnsaker: rødbeter, brokkoli, kål, gulrøtter, blomkål, mais, salat, endiv, fennikel, hvitløk, aubergine, løk, paprika, spinat, squash.
  • nøtter og frø (usaltet og ukokt): mandler, brasiløtter, cashewnøtter, filberts, linfrø, hasselnøtter, pekannøtter, pinjekjerner, pistasjenøtter, gresskarfrø, solsikkefrø, valnøtter.
  • bønner, belgfrukter og korn (bare fuktet og sprutet): knapt, bokhvete, kikærter, linser, quinoa, rug, hvete.
  • tørket frukt (ingen sukker eller sulfater)
  • tang
  • Økologisk olivenolje
  • eplecider eddik
  • råhonning
  • rå kakao pulver (gjør en utmerket sjokolade erstatning)
  • Braggs Liquid Aminos
  • havsalt, krydder og urter
  • mandelsmør og andre nøtter

Teorien bak Raw-food

Raw-foodists mener at å spise rå mat gir kroppen med vitaminer, mineraler, enzymer og andre næringsstoffer som matlaging ødelegger. Av de fleste bekymringer for noen som lever den raske matrediet er nedbrytningen av enzymer fra tilberedte matvarer og forstyrrelsen av kroppens syre-alkaliske balanse.

Nedbryting av enzymer

Enzymer er for det meste proteiner som fungerer som katalysatorer i kroppen og kreves for nesten alle cellulære reaksjoner. Kroppen oppnår enzymer ved å lage dem og konsumere dem gjennom mat; Men desto mindre enzymer forbruker jo mer kroppen har å gjøre. Matlaging til over 112 ° F ødelegger matens enzymer. Et måltid med helt tilberedt mat vil resultere i at kroppen må produsere enzymer for ikke bare å fordøye måltidet, men også fortsette med daglige cellulære funksjoner.

Syre-Alkalisk Balanse

En av de største risikoen for et typisk nordamerikansk kosthold er potensialet til å gjøre kroppen for sur, og selv om det er mengder forskning og diskusjon om dette emnet, er den generelle konsensus at jo mer sure en kropp er, desto mer mottakelig er den Personen er sykdom og sykdom.

Doktor Ted Morter i Dynamisk Helse skriver:

«Når kroppen din utsettes for syre for lenge, spiller den livsspillet med en rekke backupsystemer … Hvis den røde varslingen fortsetter i flere måneder eller år, blir systemer og organer oppbrukt. En utmattet kropp kan ikke konkurrere med sykdom. Til slutt er det sykdomen som vinner spillet. »

Hva du kan forvente på en Raw-Food diett:

  • økt energi
  • roligere, men også mer overvåken og våken
  • strålende hud og hår
  • Vekttap eller vektøkning, om nødvendig

Disse endringene skjer vanligvis svært raske, men den enkle overgangen til raw-food vil bli reflektert av hva slags mat en person bruker før de endrer kostholdet. Enten man velger å spise rå eller bare for det meste rå, bør disse skadelige matene i Nord-Amerika diett unngås eller minimeres så mye som mulig.