Raw Vegan Diet og Sunn Graviditet: Hvilke levende mat gir næringsstoffer til...

Raw Vegan Diet og Sunn Graviditet: Hvilke levende mat gir næringsstoffer til foster utvikling?

DEL

Frukt, grønnsaker, nøtter og frø i sin naturlige, ubehandlede og ukokte tilstand er overlegen mat for menneskelige legemer. For en generasjon som er oppdratt til å tro på ernæringsmessige «matgrupper» og «pyramider», er det en frykt for at en vegansk rå mat diett ikke vil møte behovene til et utviklende foster. Mødre på rå mat trenger ikke å bekymre seg, hvis de sørger for at de har et tilstrekkelig inntak av visse næringsstoffer.

Vektøkning under graviditet

Veganske rå-matvare mødre har en tendens til å ha minimal vektøkning under graviditeten. Fordi de vanligvis spiser næringsrik mat, er dette ikke så stor en bekymring som det ville være for kvinner å spise et Standard American Diet (SAD). Råmødre presenterer ikke med ødem, eller hevelse, at leger har kommet for å se som «normale» og det legger til vektøkning. Produktene av graviditet, inkludert moderkreft og fostervann, bør legge til ca 15 pounds til før graviditet vekten av mødre på en levende mat diett, mens kvinner på en SAD diett anbefales å få et gjennomsnitt på 25 lbs.

Omega 3 essensielle fettsyrer for hjernevekst

Utvikling av hjernen og ryggmargen under fosterlivet avhenger av sunne fettstoffer. Kroppen produserer ikke essensielle fettsyrer (EFA); De må komme fra kostholdskilder. Veganske rå matvarere spiser ikke wildcaught coldwater fisk, som er en rik kilde til EFA, men de kan spise opprinnelsen til disse EFAene langt lenger ned i næringskjeden: blågrønne alger. Spirulina er et superfood som inneholder EFA, samt klorofyll og alle åtte essensielle aminosyrer. Det er en komplett proteinkilde som kan opprettholde behovene til føtal vekst. Spirulina er rik på folsyre, et vitamin som er viktig for å forebygge nevrale rørfeil, og vitamin K, som forhindrer neonatal hemorragisk sykdom. Andre kilder til Omega-3 EFA er hørfrø og hampfrø og valnøtter. Det er viktig å spise omega-3 rik mat samt andre matvarer som inneholder gode fettstoffer som avokado, kokosnøtter og solsikkefrø som inneholder primært omega-6-EFAer. En gravid kvinne på et rå matholdig kosthold bør ikke begrense sitt inntak av sunne fettstoffer.

Høy kvalitet Protein kontrollerer mors blodtrykk

Spesielt for første gangs mødre, støtter et proteinrikt diett den ekstra belastningen på leveren og nyrene. Høyt blodtrykk i sen graviditet er et symptom som indikerer at disse viktige organene ikke gjør jobben sin. Den moren må spise mer protein.

På et rå matholdig kosthold, spire frø og Spirulina er utmerket proteinrik mat. Nøtter kan bli gjennomvåt for å gjøre dem mer fordøyelige og for å øke tilgangen til protein. Selv om de ikke er tenkt på så høye proteiner, inneholder mørkegrønne, grønne grønnsaker aminosyrer som er komponentene av protein. Øk mengden av disse grønnsakene i kostholdet under svangerskapet ved å spise daglige salater og ved å suge hvetegrass, spinat, kale, persille, og romaine eller redleafsalat. Greens gir kalsium og kan også legges til smoothies. Også vurdere en annen kilde til rå protein i tilskudd form: brygger gjær. Følg etikettretningen.

Probiotika bekjempe infeksjoner under graviditet

Aktive kulturer av «vennlige» bakterier er svært viktige i svangerskapet. På grunn av endring av pH og immunrespons i prenatalperioden, er kroppen mer sårbar for candida (gjær) infeksjoner, noe som kan bli verre ved å overvåke frukt. En annen vanlig morsinfeksjon som kan forårsake respiratorisk sykdom hos spedbarn er gruppe B streptokokker bakterier. Høye kolonier av sunne probiotika i kroppen bekjemper disse infeksjonene og gjør det vanskeligere for dem å ta tak i. En rå vegansk diett kan omfatte fermenterte matvarer som kultiverte grønnsaker eller kombucha te. Kefirgranulat kan legges til kokosnøttvann for å lage en potet probiotisk drikke. Ikke-meieri supplement formularer er også tilgjengelig.

Kosttilskudd B-12

Alle moderne kosthold er mangelfull i vitamin B-12, noe som er viktig for nerveutvikling. Det kan være at mennesker har mistet evnen til å produsere og absorbere vitamin B-12 i tarmen på grunn av tiår med stadig fattigere dietter av høyraffinerte matvarer. For å være på den sikre siden under graviditet, anbefales en sublinguell form for metylkobalamin. Alternativt kan injeksjoner foreskrives av en lege.

En mer effektiv kropp

En graviditet næret på rå matvarer har fordelen av levende enzymer, et vell av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer som gjør mødrene til å føle seg gode. En mor som har energi og føler seg godt, vil kunne arbeide effektivt og ha en sunn baby. Med bare noen få hensyn til å forbedre diettinntaket av essensielle fettsyrer, protein og probiotika av høy kvalitet, i tillegg til et B-12-supplement, kan et matt kosthold være et optimalt kosthold for graviditet.