Reduser PMS-symptomer med vitaminer og kosthold

Reduser PMS-symptomer med vitaminer og kosthold

DEL

«PMS» står for premenstruelt syndrom og symptomer kan inkludere bryst ømhet, oppblåsthet, hodepine, irritabilitet, humørsvingninger, depresjon og matbehov. Et næringsrikt kosthold som inneholder spesifikke vitaminer kan hjelpe med PMS-symptomer.

Næringsstoffer, vitaminer og PMS

Ifølge WebMD kan kalsium bidra til å redusere visse PMS-klager. Studier tyder på at PMS-lider også har økt risiko for osteoporose. En tyrkisk studie på ungdommens psyks PMS-symptomer viste at økt melkeforbruk ofte førte til mindre oppblåsthet, kramper og matbehov. Rundt 1200 milligram kalsium har vært et foreslått daglig inntak.

Noen studier tyder på vitamin B6 bidrar til å redusere symptomer på PMS med bedre resultater enn en placebo. Overdreven nivå av dette vitaminet kan være giftig, så vær sikker på å ta råd fra en helsepersonell før du tar kosttilskudd.

Diett og Fitness Tips for PMS

Reduser inntaket av søppelmatvarer, noe som kan føre til vannoppbevaring og følge disse tipsene om kosthold og kondisjon for å redusere PMS:

  • Hold blodsukkeret stabilt for å minimere humørsvingninger og opprettholde energinivåer. Unngå eller begrense koffein og spis regelmessig balansert mat.
  • Ikke spis for mye fett. En nylig studie knytter brystsårhet med høyverdige dietter.
  • Trening kan bidra til å lindre PMS ved å øke nivåene av oksygen i kroppen og endorfiner kan redusere følsomheten for smerte.
  • Åndedrettsøvelser (som de som utføres i yoga) kan hjelpe til med å slappe av kropp og sinn.
  • Stretching er utmerket for å lette spenningen og bidrar til å holde leddene fungerer jevnt.
  • Effektiv trening kan være mer egnet for de som lider av kraftige kramper og hodepine. Prøv å svømme, sykle og gå.

PMS diett – mat for å redusere premenstruelt syndrom

PMS symptomer som vannretensjon, hodepine og trang kan forverres av matvarer som hvete, sukker og koffein. Drikk rikelig med vann og stopp eller redusere forbruket av mettet fett, hydrogenert fett, salt og alkohol. Følgende matvarer kan bidra til å eliminere PMS-symptomer:

Bananer, cantaloupe og appelsiner inneholder kalium som har vist seg å være svært effektive når det gjelder behandling av alvorlig til moderat PMS-smerte.

  • Linfrø er planteøstrogener, og en studie ved Universitetet i Toronto fant flaxseeds redusert brystsmerter hos premenopausale kvinner.
  • Matvarer som inneholder vitamin B6 og sink som hvetekim og brun ris kan hjelpe til å balansere østrogen og progesteron.
  • Reduser saltinntaket for å lette oppblåsthet.
  • Nøtter inneholder gode fettstoffer som kan behandle mild depresjon.
  • Sesamfrø, mandler og andre kalsiumkilder kan forhindre PMS. Et godt forbruk av dette mineralet reduserer sjansene for PMS.

Behandle PMS-symptomer naturlig ved å konsumere nyttige vitaminer og mineraler som B6 og kalsium. Et godt kosthold og kondisjon kan redusere oppblåsthet, kramper og humørsvingninger betydelig.