Hvordan redusere kolesterol med kosthold: Kolesterol-senkende mat og naturlige rettsmidler

Hvordan redusere kolesterol med kosthold: Kolesterol-senkende mat og naturlige rettsmidler

DEL

Et dårlig kosthold bidrar til hjertesykdom og andre kardiovaskulære sykdommer.

Mat rik på mettet fett kan føre til høyt kolesterol. Høyt saltinntak kan bidra til høyt blodtrykk som kan få hjertet til å jobbe hardere. Å velge riktig mat kan redusere dårlig kolesterol, heve godt kolesterol og fremme et sunt blodtrykk for å fremme hjertes helse.

En diett for høyt kolesterol – Reduser fett og kolesterolinntak

Mettet fett, transfett og kolesterol bidrar til plakkoppbygging i arteriene. Dette inkluderer kranspulsårene i hjertet som mater hjertemuskelen. Redusere mengden av disse usunne fettene og kolesterolet i dietten kan bidra til å senke kolesterolet i blodet og forhindre plakkoppbygging som forhindrer hjertesykdom. Mettede fettstoffer er faste ved romtemperatur og inkluderer matvarer som smør, bacon og ikke-meieri-creamer. Olivenolje, rapsolje og transfettfri margarin er bedre valg.

Velg magert kjøtt og magre meieriprodukter for å senke kolesterolet

Fett fra kjøtt, fjærfe og meieriprodukter kan bidra til høyt kolesterol, men kjøtt- og meieriprodukter kan være en del av et hjertesunt kosthold. Velg magert kjøtt og fjærfe som er broiled eller grillet i stedet for stekt. Velg for lave eller ikke-fett meieriprodukter. Fettet fra bakt eller broiled fisk er rik på omega-3 fettsyrer som senker LDL-kolesterolet med lavt densitet lipoprotein og øker det høye LDL-kolesterolet. Fjærkrehud skal ikke konsumeres. Andre gode proteinkilder inkluderer belgfrukter og soyabønneprodukter.

Spis kolesterol-senkende frukt og grønnsaker

Frukt og grønnsaker er pakket full av løselig fiber som kan forhindre absorpsjon av kolesterol i tarmen. Noen frukter og grønnsaker inneholder antioksidanter som bidrar til lavere LDL og høyere HDL-kolesterol. Friske frukter og grønnsaker er best, selv om hermetiserte og frosne varianter er gode når lite eller ingen salt eller sukker er tilsatt. Unngå frukt og grønnsaker med tunge sauser og kremer, samt de som er stekt eller panert.

Senke kolesterolet med fiber funnet i hele korn

Hele korn kan være en utmerket kilde til fiber, men man må lese etiketten for å sikre at de får mest fiber per porsjon. Velg 100% fullkornsbrød, full hvete pasta og brun ris. Høyfibre, sukkerholdige frokostblandinger som havregryn og kli er også gode kilder til fiber og gir også gode småretter. Bytt hvitt mel med hele hvetemel til baking. Flaxfrø er også en utmerket kilde til fiber, samt en god kilde til omega-3 fettsyrer.

En diett for høyt kolesterol inkluderer mat i moderasjon

Det er viktig å spise normale serveringsstørrelser for å forhindre overskytende kaloriinntak som kan føre til vektøkning og fedme. Overflødig kroppsfett i seg selv er en risikofaktor for hjertesykdom. Salt bør også konsumeres i moderasjon fordi høyt saltinntak kan bidra til høyt blodtrykk. Det er viktig å lese natriumnivåene på matetiketter fordi mange bearbeidede matvarer inneholder store mengder natrium.