Hvorfor Resulterer Noen Slankedietter i Fettøkning?

Hvorfor Resulterer Noen Slankedietter i Fettøkning?

DEL

Det er skuffende når en person går på en diettplan for å miste kroppsfett og ender opp med mer kroppsfett. Kostholdsstrategier som involverer matmangel og kaloriberegning er mer tilbøyelige til denne negative konsekvensen.

Noen klandre seg selv for manglende viljestyrke for effektivt å implementere kostholdsstrategien. Denne selvbeskyldningen blir ofte sammensatt av brukerens motvilje mot å se etter bedre forklaringer for det uønskede resultatet. Hvis årsaken til manglende tap av kroppsfett er funnet, blir det lettere å vite hva som må legges til eller fjernes fra kostholdsplanen for å gjøre det mer effektivt.

Svakhet av kaloritellende diett planer

 I kaloriberegnende tilnærming til kroppsvektskontroll har dieters en tendens til å konsumere diettmat og drikke for å sikre at kaloriinntaket er lavt. Det antas at man vil miste kroppsvekt når kaloriinntaket er lavere enn kaloriutgiftene. Denne antagelsen har en tendens til å ignorere poenget om at lavkalorisk mat (eller produkter) kan stimulere trang, noe som gjør det nødvendig for personen å konsumere mer mat. Dette kan gjøre det vanskeligere å holde kaloriinngangen lavere enn utgangen.

Noen lavkaloriske produkter kan forstyrre metabolismen, noe som gjør det vanskelig å brenne flere kalorier enn kaloriinntaket. Noen kan spare lagret kroppsfett fra å bli brent, og noen kan legge til rette for syntesen og lagringen av fett. Noen kan senke blodsukkernivået og stimulere trang til mat. Igjen, dieter kan konsumere mer mat for å gi drivstoff for kroppens energi metabolisme. Dette kan resultere i mer fettøkning.

Denne kosttilnærming kan imidlertid fungere veldig effektivt, men hvis vanlig mat (uforbehandlet mat) forbrukes. Disse uraffinerte matvarer inneholder vanligvis betydelige mengder kostholdsfibre som kan bidra til å forhindre sult og overdreven trang. Nøkkelpunktet som blir gjort her er at samspillet mellom maten og kroppen ofte er viktigere enn den kaloriske verdien av forbruket. En effektiv diettplan må ta hensyn til denne mat-kroppsinteraksjonen når strategien formuleres.

Kunstige søtstoffer kan føre til kroppsfettøkning

Kunstige søtningsmidler er en betydelig bekymring for dietere fordi de fremmer kroppsfettøkning. Kunstige søtningsmidler er til stede i kostholdsdrikker og litt kalorifattig mat. Tallrike studier har vist at kunstige søtningsmidler kan forårsake kroppsfettøkning [1,2,3] (om enn ved indirekte tiltak). De kan øke matforbruket [2,3,4] ved å forstyrre appetittenes kontrollmekanisme [1,2]. Fjerning av kunstige søtningsmidler fra menyen kan gjøre en kostestrategi mer effektiv.

Fjerning av kunstige søtningsmidler fra en diettplan er vist her som et eksempel på hva som kan utelates fra en diettprotokoll for å forbedre en kostholdsvektstrategi, ble disse søtningsmidlene representert i næring i matvarer. I tillegg bruker mange mennesker dem i høyere mengder i forhold til deres ikke-dietære kolleger, basert på den feilaktige antagelsen om at de ikke kan bidra til vektøkning fordi de er kalorierfrie. Poenget med at disse søtningsmidlene er kroppsfettbyggere, blir skjult av denne kalorifrie profilen.