Sjokoladekake dietten

Sjokoladekake dietten

DEL

Sjokolade er ofte omtalt i vekttap dietter som en mat å unngå. Men hvis vi tæmmer dyret og finner ut hva som gjør det så fett, kan det være en del av ditt vekttap diett.

Hvis vi har et begrenset budsjett for å leve videre, vet vi hva du skal kjøpe og hva du ikke skal kjøpe. Det er det samme med kostholdet vårt. Den sporadiske behandlingen kommer ikke til å bryte banken, med mindre det blir en vanlig overbærenhet.

Hva gjør at sjokoladekaken er så feit?

Kaloriinnholdet i en typisk sjokoladekake er relativt høy på rundt 380kcals for en veldig liten 100g porsjon og 570kcals for en mer realistisk 150g porsjon, men dette er fortsatt mindre enn fruktkake, som ofte regnes som et sunnere alternativ. Likevel, å velge den mindre delen er nøkkelen til vekttap, fordi det er mye lettere å kompensere for de ekstra 380kcalene i et 1500kcal daglig vekttap diett ved å redusere kaloriinntaket andre steder og øke treningsrutinen.

Problemet med å brenne av overflødig kalorier

Å miste vekt med trening alene er en tøff oppgave; Man må også kontrollere kaloriinntaket. For eksempel,

  • Den andre 100g delen av sjokoladekake som veier inn på en beskjeden 380kcals, representerer ca. 60 minutter stabil gangavstand basert på en 80 kilo person som går på tre miles i timen på en flat overflate (1).
  • For å spare tid, prøv jogging på seks miles per time i bare 35 minutter, men dette passer ikke alle sammen.
  • Et alternativ er å skrubbe et gulv i ca 45 minutter, men det er sannsynligvis lettere å unngå det andre kaken!

Konverteringen av forbrukte kalorier til energi via trening er ikke så lett som man kanskje tror. Enda verre er problemet med over kompensasjon etter trening. En ekstra snack kan lett redusere det hardt opptjente kaloriunderskuddet til null og sende deg tilbake til de røde tallene. Kroppen fortsetter å metabolisere med høyere hastighet en stund etter trening, så prøv å forsinke å spise en stund, men husk å rehydrere (2).

Viktigheten av trening for vekttap

Hvis det er så vanskelig å gå ned i vekt med trening, hvorfor bry deg?

  • For det første vil kardiovaskulær trening forbedres over flere uker, noe som hjelper generell helse, øker basal metabolsk hastighet og øker muskelmassen. Husk at muskelvev veier litt mer enn fett, så noe vekttap kan maskeres av de ekstra ben- eller armmuskulaturene, men bare hvis dette kroppen er en virkelig trening.
  • For det andre vil treningen gjøre kroppen mer effektiv til å brenne av noen av kaloriene, selv om dietten fortsatt er litt kaotisk. Hver liten hjelper.
  • Til slutt er det den sosiale nettverksvinkelen. Ved å dele en aktivitet med andre som har samme mål, er dieters mer sannsynlig å oppnå sitt mål enn om de jobbet selvstendig. Bli med på en klubb, gym eller aktivitetsgruppe slutter å være bare en papirøvelse. Og så kan vi alle nyte et stykke med sjokoladekake etterpå …