Søvn: En overraskende grunn til at du ikke går ned i vekt.

Søvn: En overraskende grunn til at du ikke går ned i vekt.

DEL
Søvn

Søvn: Om du føler mangel på søvn er du ikke alene. Mange av oss trenger mer søvn. Likevel prioriterer vi vekk dyrebare timer med søvn hver eneste dag kun for å sitte en ekstra time på dataen, eller se en episode til av favorittserien på Netflix.

Hvis vekttap er et viktig tema for deg må en god natt søvn stå på å-gjøre listen din hver dag.

Hvorfor er søvn så viktig for vekttap?

  • Ifølge “Center for Disease Control and Prevention” er 1 av 3 voksne berøvet av søvn.

I gjennomsnitt trenger vi minst 7 timer søvn per natt. Tar du deg selv i å sove mindre kan du putte helsen din i fare.

  • Det er åpenbare grunner til at mangel på søvn kan forhindre vekttap.

Det er mindre sannsynlig at du tar en tur innom treningssenteret når du er trøtt, og sene kvelder kan ofte lede til å spise mer mat. Som regel usunn mat. Det er faktisk noen biologiske grunner til at søvnmangel kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

Mindre søvn gjør det også mer sulten. Dette er på grunn av to hormoner: leptin og ghrelin. Ghrelin signaliserer sult, og leptin stopper det. Studier viser at man produserer mer ghrelin og mindre leptin under mangel på søvn. Når dette skjer kan ikke kroppen din håndtere insulin på rett måte.

  • Det finnes mange studier som har vist sammenheng mellom overvekt og mangel på søvn.

For eksempel, en undersøkelse fra Harvard viser at kvinner som sov 5 timer per natt hadde 15% høyere risiko for å bli overvektig enn de som sov 7 timer per natt.

4 gode tips til en god natts hvile.

  • Spist mat som gjør deg døsig til middag.

Du har kanskje vært trøtt og sliten etter en tung middag på nyttårsaften og lagt skylden på kalkunen. Kalkunen har et rykte på seg på grunn av en aminosyre som heter Tryptophan, som er kjent for å gjøre deg søvnig.

Får du i dette blandet med karbohydrater kan du bli enda trøttere. Du kan lage kjøttpudding av kalkun og havre for å hjelpe kroppen inn i en trøtt sinnstilstand. Andre typer mat med Tryptophan er reker, egg og chia frø.

  • Trening

Jada, du er trøtt! Men syklusen må brytes. Trening vil faktisk hjelpe deg å sove bedre på slutten av dagen. Velg hvilken som helst tid som passer deg, men det er som regel anbefalt å unngå tung trening rett før sengetid.

Om du ikke liker å dra på treningssenter kan du gå eller jogge en tur. Vaske huset kan også være god trening.

  • Få en avslappende kveldsrutine

Dann deg noen vaner. På denne måten vil kroppen din kjenne igjen når det er tid for å legge seg. Drikk en varm kopp med te eller ta deg et varmt bad. Dette vil øke kroppstemperaturen din for å så senke den igjen, som signaliserer til kroppen din at det er på tide å legge seg.

Lavendel spray på soverommet kan også hjelpe med søvn. Ikke glem å skru av alle enheter som mobil, nettbrett, pc og TV. Hjernen vår stimuleres av lyset fra skjermen og holder oss våken.

  • Ingen tunge måltider rett før du legger deg

Du vil ikke at kroppen din skal jobbe overtid for å fordøye mat når du har lagt deg. Dette kan føre til ubehag og vanskeligheter med å sove. Akkurat som med trening, unngå å spise store måltider tre til fire timer før du skal sove. Hvis du har en dag hvor du er ekstra sulten før du vil sove (det har vi alle), spis noe lett.

God natt!