Spis rett, til rett tid.

Spis rett, til rett tid.

DEL
rett tid

Lær når du bør spise karbohydrater, fett og proteiner for å forandre kroppen din.

Næringsfordeling er nøye planlegging av når og hvor mye inntak av karbohydrater, fett og proteiner man bør ha for å forbedre resultater innen vekttap, fettreduksjon eller kroppsbygging.

Hvis du er en atlet som bruker denne strategien, planlegger du på forhånd når du skal spise karbohydrater, proteiner og fett slik at du kan dra nytte av de unike fordelene hver type mat har.

Mange bruker også måltidsplanlegging strategier til å hjelpe seg selv å holde seg til en spesifikk matplan. Ikke alle eksperter er enig om hvor nyttig nærings timeplaner er for vekttap eller økning, og undersøkelser har levert varierte resultater.

Timing eller balanse

Det kan være tidkrevende å nøye monitorere hva vi skal spise og når. For mange av oss er det vanskelig å vedlikeholde et balansert kosthold. Så, er det virkelig nødvendig å styre med næringsstoff timing?

Svaret på det kommer ann på hvilke mål du har satt for deg selv. Mange eksperter mener at en ordentlig balanse av næringsstoffer er viktigere enn spesifikke tidspunkter å spise på.

Måltidsplanlegging for vekttap og vektstyring.

Når du prøver å gå ned i vekt og du følger spesifikke kalorikontrollerte dietter, kan det være fordelsmessig å følge en timeplan for hva du spiser når.

Studier viser at å planlegge matinntaket slik at du spiser mest på morgenen kan ha positiv effekt.

En undersøkelse med 93 stillesittende overvektig kvinner med metabolsk syndrom fant ut at å spise mesteparten av dagens kalorier på morgenen, ved å spise en større frokost og mindre middag, var mer effektivt for å gå ned i vekt enn det motsatte. Kvinnene som deltok i studiet spiste 1400 kalorier per dag og vedlikeholdt en stillesittende livsstil gjennom undersøkelsen. Personen bak undersøkelsen konkluderte at “en høy kalori frokost med redusert inntak ved middag er gunstig og kan være et godt alternativ til behandling av fedme og metabolsk syndrom.”

Det sies også at det ikke finnes en perfekt timeplan for hva du spiser når. Og det som er perfekt for deg vil mest sannsynlig være unikt.

Det kommer an på hver enkelt person og avhenger av så mange forskjellig faktorer. Faktorer som kan komme inn i bildet er hvor aktiv du er, hva slags aktivitet du driver med, samt varighet.

Et ord fra oss

Spesifikk næringstiming er en praksis som kan ha fordeler for vekttap og atletisk ytelse, men det er viktig å huske på at fordelene sannsynligvis er minimale.

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, vil ikke det å spise spesifikk mat til spesifikke tider kompensere for en ubalansert diett eller for mye kalorier.

Hvis målet ditt er bedre ytelse og bedre form er det ikke mulig å erstatte et godt treningsprogram med litt pirkete fordeling av næringsstoffer. Kort fortalt, det å tidsplanlegge matinntaket kan bidra til å fintune god ernæring, men erstatter ikke et balansert kosthold.