Slik spiser du en ernæringsmessig myk-mat-diett: Sunn mat for de som har...

Slik spiser du en ernæringsmessig myk-mat-diett: Sunn mat for de som har problemer med å tygge og svelge

DEL
Creamy tomato soup with mozzarella and basil

Myke matdieter er typisk rike og kremete og er næringsdeficient i tiamin, niacin og jern, samt fiber og enzymer (Verdens Helseorganisasjon). Veganer og vegetarianere som ikke vil ha melk, egg eller jello, kan ha sunne alternativer som ikke vil utelate viktige næringsstoffer.

Bruk rotgrønnsaker og vinterkvash

Vitaminrike rødder, taro, kassava, yams, poteter og vinterkvash gjør attraktive måltider når de dampes og mashes. Fjern peeling og legg ikke til pepper eller andre krydder som kan være en kvelningsfare. Små hyppige porsjoner tolereres bedre av de som enkelt treter.

Prøv fortykningsmidler

Arrowroot og agar er naturlige fortykningsmidler som er nøytrale i smak. Tynne væsker som kaffe, te, vann og juice kan være lettere å svelge når de er tykkere. Agar gir mat en attraktiv glans. Noen supper kan bli tykkere med myk tofu eller moden avokado, noe som tilsetter protein og sunne fettstoffer.

Frukt og korn gir næringsstoffer

Kaldfestede kornblandinger som blir soggy i melk er myke; Bruk soya eller ris melk for bedre gastrisk toleranse. Havregryn kan søts med fruktjuice til fiber og vitaminer. Mashed modne bananer gir kalium. Bakt eple uten peeling tolereres så vel som applesauce og kan være mer smakfull. Sitrusfrukter, skrællet og snittet, og frøede melonbitene er tillatt på noen myke dietter.

Jernrik myk mat

Abrikoser og mange andre frukter er høy i jern. De kan purées og lagd med søtet tofu. Legg av avokado kuber og en attraktiv dessert er resultatet.

Refried bønner eller bønnesuppe er også jernrike. Smaken med koriander og løk og virvler i myk tofu for en tallerken hele familien vil nyte.

Lag en «krem» -suppe med blandet avokado, varmt vann, et sprut med sitronsaft og selleri salt etter smak.

Hummus er et næringsrikt måltid av seg selv. Prøv å blande spirulinapulver for tilsatt protein, vitaminer og essensielle fettsyrer. Spirulina vil slå hummusen mørkegrønn; Hemmeligheten til å skjule smaken er å legge til mer sitronsaft.

Friske Desserter gir måltidet et punktum.

Hermetisert pærer, mandelmelk, vanilje og isterninger med en håndfull rå baby spinatblandet brønn gjør en vakker lysegrønn smoothie som gir jern, fiber, enzymer og andre næringsstoffer. En teskje linfrø tilsetter omega-3 fettsyrer og bakken gresskarfrø tilsetter sink, uten å påvirke smaken.

Bland puree gulrøtter med ingefær og lønnesirup for en næringsrik behandling.

Bygg rundt gamle favoritter

Tradisjonell myk mat av eggerøre, pudder, potetmos, hvit ris og risotto, gjennomvåt brød og pannekaker, cottage cheese, pureed steamed meats og fisk, og mashed eller pureed grønnsaker kan brukes hvis individuelle preferanser tillater. Bygg ernæring med frukt, tofu, myke korn og næringsrike smoothies og supper. Legg til proteintilskudd og vitaminer når det er nødvendig. Ernæringsmessige drikker og pulver som selges i sportsnæringsbutikker, kan legge til protein og kalorier når det trengs.