Slik starter du en rå diett

Slik starter du en rå diett

DEL

Rawists unngår mat tilberedt over 46 grader C sier nettstedet Living and Raw Foods. Matlaging til høyere temperaturer ødelegger deres livskraft – essensielle enzymer som bidrar til næringsopptak og fordøyelse. Rå mat er tilberedt gjennom soaking, dehydrating, spiring og blanding. Disse metodene forandrer matvarens teksturer for å bryte opp monotoni av rå frukt og grønnsaker. De fleste rå matvare er veganer, folk som ikke spiser dyrprodukter, inkludert meieri og egg.

Hvor skal jeg starte

En rå diett krever at du overhaler hele tilnærmingen til mat. Begynn en gradvis overgang til en rå diett ved å bare spise sunnere og avfase kjøtt og meieri. Gjøre måltidene dine består av hele matvarer som brun ris og quinoa med rikelig med grønnsaker og salater. Tillat deg selv fisk eller kylling å velge vilt fanget eller organisk når det er mulig.

Fokus på frukt til frokost. Bytt til kokos eller mandelmælk og yoghurt. Sakte endringer er mer sannsynlig å holde fast, da de blir en del av rutinen. Hvis du hopper rett inn i en helt rå diett fra en tilberedt matplan, er sjansen for at du vil føle deg berøvet og overveldet, noe som fører til at ditt raske diett er en rask fase i stedet for en livsendring.

Flytter til flere rå matvarer

Du kan føle deg bedre bare å eliminere bearbeidede matvarer og legge vekt på mer frukt og grønnsaker. Hvis du vil fortsette å fase til en helt rå diett, eliminerer du gradvis ett tilberedt måltid per dag. Start med lunsj, hvor det er enkelt å lage en stor grønn salat laget med en rekke rå grønnsaker og rå nøtter kledd med sitronsaft og tahini. Over tid, bytt til en rå frokost, besto av smoothies laget med hamp protein og frosne frukter.

Etter en uke eller to, kan dine grunnleggende rå måltider bli kjedelig. Plukk opp noen rå matbøker på biblioteket for å lære om forberedelsesteknikker. To å se etter er Raw Foods, Real World av Matthew Kenney og Sarma Melngailis og Raw Food Cleanse av Penni Shelton. Begge gir hjelpsomme forklaringer på den rå maten livsform uten proselytizing.

Sjekk din lokale helsekostbutikk eller på nettet for rå matvarer som granolas, barer og kjeks. Disse kan være kostbare, men kan vise deg hva disse råproduktene smaker som før du investerer på bekostning av en dehydrator for å lage din egen. Eksperimenter med teknikker som soaking nuts, lage rå hummus og til og med lage dine egne nøttemelker.

Bli en Rawist

For å bli ansett som en rawist må du spise minst 75 prosent av matråden din. Dette gir deg plass til fortsatt å gå ut og nyte matlaging en gang om gangen hvis du ønsker det. Påminn deg alltid om motivasjonen for å gå rå. Så lenge du føler deg bedre med de diettendringene du har gjort, ikke vær for hard med deg selv hvis du hopper over matlagingen av og til.