Stress-spising og hvordan du kan stoppe.

Stress-spising og hvordan du kan stoppe.

DEL
Stress spising

Lær hvordan du kan slutte å spise når du ikke er sulten.

Stress spising er å spise mat som svar på følelsene sine, spesielt når du faktisk ikke er sulten. Stress spising kalles også noen ganger emosjonell spising. Emosjonell spising betyr at dine følelser – ikke kroppen din – dikterer når og hvor mye du spiser.

Hva forårsaker stress spising?

Noen stress spiser når de er trist eller forvirret. For andre kan spising være en måte å unngå å tenke på problemer eller gjøre det som kreves for å løse dem.

Hvis vi strakk oss etter grønnsaker i tider med mentalt ubehag, ville vi det vært helt greit. Men hvor mange mennesker vender seg til gulrot eller en agurk når de føler seg stresset?

Det er de store saftige hamburgerne, eller posten fylt med smågodt som vi elsker så høyt og som får oss til å føle oss bedre. Jo mer fett, søtere eller saltere maten er, desto bedre ser vi ut til å føle oss ved å spise det.

Tegn på stress spising

Så hvordan vet du om du er en stress spiser? Det er klare tegn på at du spiser på grunn av følelser. Du er en stress spiser hvis du svarer ja til noen av følgende spørsmål:

  • Har du noen gang spist uten å innse at du selv gjør det?
  • Føler du ofte skyld eller skam etter å ha spist?
  • Spiser du ofte alene eller på ulike steder, som parkert i bilen din utenfor ditt eget hus?
  • Føler du trang til å spise som svar på eksterne faktorer slik som å se mat annonsert på TV?
  • Spis du fordi du føler at det ikke er noe annet å gjøre?
  • Gjør at du føler deg bedre når du er nedfor og du er mindre fokusert på problemer når du er bekymret for noe?

3 måter å slutte med stress spising

Finn kilden til ditt stress.

Mange har stressutløsere som får dem til å spise. Kanskje det er forholdsproblemer som forårsaker ubehag. Eller kanskje familie og arbeidsrelatert stress har gått ut av kontroll. Hvis du kan identifisere utløserne dine, kan du ta noen steg for å takle stresset før du mister kontroll.

Så hvordan finner du dine utløsere? En slankedagbok kan hjelpe. Bær den med deg i vesken din å ta notater gjennom hele dagen. Skriv ned hva du spiser og hvordan du følte deg i etterkant.

Finn nye måter å redusere stress på.

Når du vet hva som får deg til å spise mer, setter du opp planer for å unngå å spise i de situasjonene. Lær sunne måter å slappe av og belønne deg selv på.

For eksempel, hvis arbeidsmiljøet ditt er stressende. Gå en tur alene eller med en kollega i løpet av lunsjtiden for å fremme sunn aktivitet. Stresser du hjemme?

Sett opp et lite meditasjonsrom eller et stille hjørne hvor du kan slappe av eller trekke pusten. Hvis skolen er en kilde til stress, finn samfunnsgrupper av din interesse eller begynn med en sport.

Få hjelp til følelsesmessig stress.

Hvis dine egne metoder ikke stopper stress spising, ikke vær redd for å be om hjelp. Mange sosialarbeidere og psykologer er spesielt trent for å håndtere stress spisere og finne løsninger for å kvitte deg med vanen.